zaterdag 25 juni 2016

NOS Journaal presentatrice Dionne Stax: “Die spraaklessen waren een drama”


NOS Journaal presentatrice Dionne Stax: “Die spraaklessen waren een drama”


Dionne Stax (30) begon als stagiaire bij de NOS. Na een tijdlang op de binnenlandredactie te hebben gewerkt, ging de blondine in 2013 de ochtend- en daguitzendingen van het NOS Journaal presenteren. Maar voordat het zover was, moest ze naar logopedie: “Waar ben ik aan begonnen, dacht ik soms.”

“Eenmaal aangenomen als presentator was er één klein probleempje dat nog ‘even’ opgelost moest worden. Mijn gezellige Brabantse tongval kon ik als presentator niet gebruiken en dus moest ik elke week naar spraakles bij een logopediste. O, wat was dat erg. Zij was gelukkig erg lief, maar de lessen waren een drama.
 
Ik vind het al vreselijk om kritisch naar mezelf te moeten kijken en dan gaat het ook nog eens om iets dat je de hele dag doet, namelijk praten. Het is ook niet in één keer af te leren dus elk klein foutje viel me natuurlijk meteen op, enorm frustrerend.
 
‘Waar ben ik nu weer aan begonnen’, dacht ik af en toe. Nu hoor je het gelukkig niet meer – nou ja, misschien heel soms nog.”

Trillende benen van Dionne Stax
“Toen ik uiteindelijk voor het eerst een uitzending mocht presenteren, was ik niet eens zo zenuwachtig.
 
Ik was al weken bezig met de voorbereidingen en had er juist enorm veel zin in. Mijn familie zat thuis klaar voor de televisie en ook op de redactie kwamen veel collega’s even kijken.
 
Na die eerste keer – die overigens heel goed ging – kreeg ik een mailtje van een collega: allemaal leuk en aardig, zei hij, maar de tweede keer, dan komen ineens de zenuwen.
 
Nou bij mij niet hoor, de tweede uitzending ging prima, ik had nergens last van. Ook de derde uitzending: geen zenuwen. En toen kwam de vierde.
 
Op weg naar de studio begonnen mijn benen ineens te trillen. Het overviel me en het stopte niet toen de camera aanging. ‘Laat deze uitzending alsjeblieft over zijn’, zei ik steeds tegen mezelf.
 
Pas toen snapte ik wat die collega bedoelde. Wees niet bang, zei hij achteraf. Vanaf nu wordt het alleen maar beter.”

In slaap vallen
“Inmiddels ben ik helemaal gewend aan het programma en voel ik me heel erg op mijn gemak.
 
Jammer genoeg gaat het heel soms toch nog fout. Mijn bekendste blunder is een filmpje waarin het net lijkt of ik tijdens de uitzending in slaap ben gevallen en ineens wakker schrik.
 
Dat fragment kwam natuurlijk op internet en in De Wereld Draait Door terecht, dus toen had ongeveer iedereen het gezien. En het erge is, ik val dus helemaal niet in slaap!
 
Oké, ik moet toegeven dat het vroeg in de ochtend was en dat op tijd uit bed komen echt geen hobby van me is, maar slapen tijdens de uitzending… dat zou wel heel erg zijn.
 
Ik dacht dat ik nog 10 seconden had – dat is in televisieland echt heel veel – voordat ik weer in beeld kwam, dus ik zat nog rustig mijn teksten door te lezen. Hoor ik ineens keihard de regisseur in mijn oortje schreeuwen: je bent in beeld!
 
Ik schrok me een ongeluk. Gelukkig konden ze er op de redactie wel om lachen. Ik vond het zelf eerst heel erg, maar intussen ben ik er wel overheen. Die dingen gebeuren nou eenmaal.”, aldus Dionne Stax.

1 opmerking:

  1. Bedankt voor deze mooie blog!
    Zouden jullie ook meer filmpjes van Dionne Stax willen plaatsen, alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen