zaterdag 5 november 2016

Dionne Stax en Rob Trip presenteren VS-verkiezingsnacht in NOS Amerika Kiest, Hillary Clinton of Donald Trump?


Dionne Stax en Rob Trip presenteren VS-verkiezingsnacht in NOS Amerika Kiest, Hillary Clinton of Donald Trump?


In de nacht van dinsdag 8 op woensdag 9 november 2016 gaat Amerika naar de stembus: wordt het Hillary Clinton of Donald Trump? Met het FBI-onderzoek dat als een donkere wolk boven de campagne van de Democraten hangt, kan het nog alle kanten op gaan. Rob Trip en Dionne Stax hebben er zin in, zij verzorgen voor de NOS de presentatie van de verkiezingsnacht.

De NOS schakelt daarin met verschillende locaties, zoals het verkiezingsontbijt van de Amerikaanse ambassade in het Kurhaus. Simone Weimans is in de Melkweg bij President’s Night, een evenement met journalisten, politici en opiniemakers. In de VS is verslaggever Gerri Eickhof bij de Democraten en Mattijs van de Wiel is bij de Republikeinen.

Nieuwsuur komt komende week vanuit de Verenigde Staten. In de studio in New York spreekt Twan Huys met diverse gasten over de uitslag en wat die betekent voor de Amerikanen en voor de rest van de wereld.

Overigens is vanavond Wouter Bos een heel uur lang te gast bij Pauw om onder andere vooruit te blikken op de verkiezingen in de Verenigde Staten. Jeroen Pauw praat met hem het gehele uur over het veranderende politieke klimaat in de wereld, in Europa, maar ook in Nederland. Samen kijken ze naar de gaande veranderingen, overeenkomsten over de hele wereld en naar welke leringen eruit getrokken kunnen worden.

Dionne Stax: 'Ik wilde eigenlijk lerares worden'

De Amerikaanse verkiezingsnacht is nu echt dichtbij. Een uitzending waar @DionneStax al maanden mee bezig is. Als het op de Amerikaanse verkiezingen aankomt, staat NOS-nieuwslezeres Dionne Stax (31) straks in de eredivisie. In de verkiezingsnacht is zij, samen met Rob Trip, de persoon die ons op de hoogte houdt. Een marathonuitzending van 9 uur, ik heb er zin in!’

Fris, goedgeluimd, onberispelijk bijna, al zou ze dat laatste niet snel over zichzelf zeggen, komt ze het café binnen. Het eerste wat opvalt is haar aanstekelijk lach. Niet heel uitbundig, een tikje verlegen zelfs. En daarna het gemak waarmee ze praat. Of dat nu gaat over de reis die ze onlangs met een vriendin naar Vietnam maakte, het nieuws in het Midden-Oosten of haar vriendinnen in Boxmeer, het dorp waar ze opgroeide.
Verkiezingsnacht

Ze is al maanden bezig met de voorbereidingen voor de verkiezingsnacht van de Amerikaanse verkiezingen. "Het is een belangrijk uitzending, ik vind dat ik goed op de hoogte moet zijn. Rob en ik gaan een marathonuitzending maken, van 12 uur ’s nachts tot 9 uur ’s ochtends. Ik heb er zin in. Als er grote dingen gebeuren dan voel ik des te meer dat ik het juiste vak heb gekozen."

Tijdens de aanslag op het kantoor van Charlie Hebdo moest je voor het eerst plotseling live verslag doen in de studio, had je toen ook dat gevoel?

"Ja. Op die momenten kun je pas echt merken of je het onder controle hebt. Als er iets heftigs gebeurt, ben je urenlang live op televisie en de enige die op dat moment het programma in goede banen kan leiden. Het is een soort erop of eronder. Kan ik dit? Kan ik improviseren? Het ging me goed af, dat durf ik best te zeggen."

Dionne Stax in vrouw magazine: "Het Live presenteren ging me goed af, dat durf ik best te zeggen"

Was je als klein meisje al bezig met het nieuws?

"Ik wilde eigenlijk lerares worden. Maar toen ik ging studeren koos ik voor reclame en journalistiek. Ik ging stage lopen bij een reclamebureau, maar dat paste niet bij me. Af en toe kreeg ik producten voor mijn neus, waarvan ik dacht 'Wat moeten mensen hiermee?' Mijn tweede stage was bij de NOS. Ik was er meteen op mijn plek. Dit is wat ik wilde."
En toen werd jij gevraagd om het journaal te presenteren!

"Daar was ik wel verbaasd over. Ook omdat ik er helemaal niet zo mee bezig was. Ik was gefocust op NOS op 3 en wilde dat zo goed mogelijk doen. Toen die vraag kwam, dacht ik 'O, oké.' Ik heb er even over nagedacht, maar wist ook dat het ontzettend stom zou zijn als ik dit niet zou doen. Zo’n kans wilde ik niet laten lopen."

Het gehele interview met NOS Journaal presentatrice Dionne Stax kan je deze week lezen in VROUW Magazine. Daarin vertelt ze o.a. over haar werk en het kleine dorp waar ze opgroeide.

NOS Amerika Kiest

De finale van de Amerikaanse verkiezingsstrijd. Wie wordt de nieuwe president? Hillary Clinton of Donald Trump? In NOS Amerika Kiest wordt de verkiezingsstrijd gevolgd vanaf het sluiten van de stemlokalen tot de bekendmaking van de nieuwe president. De eerste uitslagen worden vanaf 02.00 verwacht. Er zijn verslaggevers in de 'swing states', de staten die een cruciale rol spelen omdat tot het laatste moment spannend is wie daar de overwinning behaalt. We volgen de verkiezingsstrijd vanaf verschillende locaties, zoals het verkiezingsontbijt van de Amerikaanse ambassade in het Kurhaus. Simone Weimans is in de Melkweg bij President's Night, een evenement met journalisten, politici en opiniemakers. In de VS is verslaggever Gerri Eickhof bij de Democraten en is Matthijs van de Wiel bij de Republikeinen. In de studio in New York spreekt Nieuwsuur-presentator Twan Huys met diverse gasten over de uitslag en wat die betekent voor de Amerikanen en voor de rest van de wereld. Rob Trip en Dionne Stax presenteren de negen uur durende tv-uitzending vanuit de studio in Hilversum.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten