donderdag 8 september 2016
Dionne Stax nieuwe presentator NOS op 3 @ #ThrowbackThursday
Dionne Stax nieuwe presentator NOS op 3 @ #ThrowbackThursday
Nu Dionne Stax geniet van een welverdiende backpack vakantie in Vietnam, lijkt dit ons een mooie gelegenheid om op Throwback Thursday eens terug te kijken naar het begin van Dionne's carrière op TV, in tekst, foto en video.
Throwback Thursday volgens wikipedia:
Throwback Thursday is a trend among social media sites such as Instagram, Twitter and Facebook wherein users post or repost older photographs (often from their childhood) with the hashtag #ThrowbackThursday or #TBT.
Sports Illustrated attributes the origin of the trend to a sneaker-specific blog named Nice Kicks. According to SI, this blog began a weekly practice of posting photos of old basketball footwear in 2006, titling the series "Throwback Thursday".
De TV carrière van Dionne Stax begon op 21 november 2011 met de volgende aankondiging op de NOS website:
Dionne Stax nieuwe presentator NOS op 3
Dionne Stax (26) is de nieuwe presentator van NOS op 3. Stax, redacteur bij de binnenlandredactie van de NOS, zal vanaf begin 2012 op televisie te zien zijn. Ze vult de positie in die vrijgekomen is na de overstap van Annechien Steenhuizen naar het NOS Journaal.
Stax gaat zich de komende maanden voorbereiden op het presentatiewerk, tot haar debuut blijft Annechien Steenhuizen nog af en toe te zien als presentator. De andere vaste gezichten zijn Mustafa Marghadi en René van Brakel.
NOS Headlines
De nieuwe presentatrice begon in 2007 als stagiaire bij NOS Headlines, de voorloper van NOS op 3. Hierna liep ze stage op de binnenlandredactie, waar ze bleef werken. De NOS kiest met haar aanstelling bewust voor een eigen medewerker, zegt hoofdredacteur Marcel Gelauff. "
We hebben gezocht naar jong talent binnen de eigen geledingen omdat we het belangrijk vinden dat mensen binnen de NOS de kans krijgen zich verder te ontwikkelen.
Dionne wordt de aankomende maanden intensief begeleid in voorbereiding op haar nieuwe functie. Het komt vaker voor dat medewerkers die binnenkomen als stagiair zich ontwikkelen tot redacteur, verslaggever of presentator. Ik juich die ontwikkeling toe."
Zelf zegt Dionne Stax over haar nieuwe takenpakket: "Ik vind het geweldig dat ik de kans krijg om deze stap te zetten. Ik heb er veel zin in deel uit te gaan maken van het team van NOS op 3 en een bijdrage te mogen leveren aan de onderscheidende nieuwsvoorziening die ze brengen op nosop3.nl, 3FM en Nederland 3."
NOS op 3-chefs Karina ter Horst en Gerard de Kloet zeggen erg blij te zijn dat een jong talent van binnen de NOS het presentatieteam komt versterken.
NOS-redacteur Dionne Stax (26) gaat het presentatorenteam van NOS op 3 op tv versterken. Stax vult hiermee de positie in die is vrijgekomen na de overstap van Annechien Steenhuizen naar het 'gewone' NOS Journaal, omdat Sacha de Boer het journaal verlaat. Stax is momenteel werkzaam als binnenlandredacteur bij NOS. Naar verwachting maakt ze in de eerste helft van 2012 haar tv-debuut
Stax heeft nog niet eerder een journaal gepresenteerd, maar wel eerder voor de camera gestaan. Ze is in 2007 bij de NOS begonnen als stagiaire bij NOS Headlines, de voorloper van NOS op 3. Daar is ze na haar stage de NOS Headlines weekoverzichten voor het digitale kanaal Journaal 24 blijven verzorgen. Met de aanstelling van Stax kiest de NOS bewust voor een eigen medewerker.
Hoofdredacteur NOS Nieuws Marcel Gelauff zegt hierover: "We hebben gezocht naar jong talent binnen de eigen geledingen omdat we het belangrijk vinden dat mensen binnen de NOS de kans krijgen zich verder te ontwikkelen.
Het komt vaker voor dat medewerkers die binnenkomen als stagiair zich ontwikkelen tot redacteur, verslaggever of presentator. Ik juich die ontwikkeling toe."
Onderscheidende nieuwsvoorziening
Zelf zegt Dionne Stax over haar nieuwe takenpakket: "Ik vind het geweldig dat ik de kans krijg om deze stap te zetten. Ik heb er veel zin in deel uit te gaan maken van het team van NOS op 3 en een bijdrage te mogen leveren aan de onderscheidende nieuwsvoorziening die ze brengen op nosop3.nl, 3FM en Nederland 3."
Stax nieuwe tv-presentator NOS op 3
Dionne Stax wordt de nieuwe presentator van NOS op 3. Stax vult hiermee de positie in die is vrijgekomen na de overstap van Annechien Steenhuizen naar het NOS Journaal.
Stax is momenteel werkzaam als binnenlandredacteur bij NOS Nieuws en blijft deze functie combineren met haar taken als presentator van NOS op 3. Naar verwachting maakt ze in de eerste helft van 2012 haar tv-debuut, naast de vaste gezichten Mustafa Marghadi en René van Brakel.
Dionne Stax is de nieuwe presentatrice van het korte nieuwsprogramma NOS op 3. Dionne vervangt Annechien Steenhuizen die is gepromoveerd naar het echte Journaal.
Het duurt nog wel een aantal maanden voordat Dionne daadwerkelijk als nieuwslezeres te zien zal zijn. Ze gaat zich eerst gedegen voorbereiden op haar taak. Tot die tijd blijft Annechien NOS op 3 presenteren samen met Mustafa Marghadi en René van Brakel.
Eigen talent eerst
Dionne combineert haar nieuwe baan met haar oude als binnenlandredacteur bij NOS Nieuws. De NOS heeft bewust gekozen voor iemand die al bij de zender werkte om zodoende eigen talent een kans te geven.
Een goed jaar later, in 2013, promoveerde Dionne al naar het "echte" NOS Journaal.
De nieuwe Dionne Stax
Anic van Damme nieuwe presentatrice NOS op 3
Er is een nieuwe presentatrice toegevoegd aan het team van NOS op 3. Anic van Damme presenteert het nieuwsprogramma vanaf eind december.
Anic van Damme (30) volgt Dionne Stax op, die eerder dit jaar overstapte naar het NOS Journaal. Aan het einde van het jaar zal Anic voor het eerst te zien zijn bij NOS op 3. Ze presenteert het programma dan afwisselend met René van Brakel en Mustafa Marghadi.
Je bent jong en je wil wat nieuws
Jongeren willen serieus nieuws horen, maar graag op een lossere toon gebracht en verteld door de mensen zelf. Het degelijke NOS Journaal zit met het jeugdige NOS op 3 op het goede spoor.
Helemaal rechts op de nieuwsvloer van het NOS-gebouw in Hilversum, is een team van twaalf twintigers en dertigers waaronder Dionne Stax aan het vergaderen over het nieuws van de dag. Met blikjes cola light in de hand hangen ze rond een wit bord waarop met stift de ideeën voor de nieuwsuitzending van vanavond worden geschreven: de Benstedentocht is trending, dus die moet zeker mee.
Aan de muur hangen Delfts blauwe tegeltjes met kreten van de redactie, en op het raam is met post-it's in fluorescerende kleuren, het logo van NOS geplakt. Een kleurrijk contrast met de rest van de nieuwsvloer.
Het is de redactie van NOS op 3: een jong team dat bij de NOS experimenteert met toon, vormgeving en invalshoek, en, in de woorden van NOS, een journaal maakt voor een doelgroep die 'jong (van geest), kritisch en visueel ingesteld is'. Waar NOS het over 'De nieuwe NS-dubbeldekker' heeft, kopt NOS op 3 'Loungen met de NS', en waar het reguliere journaal een provocerende mode-shoot in Israël onbesproken laat, maakt NOS op 3 daar wel een item over.
Al elf jaar heeft Nederlands grootste nieuwsinstantie een 'jonger journaal'. Eerst onder de naam NOS Headlines en alleen op radio en internet, maar sinds 2006 ook op televisie, toen nog als Journaal op 3. In mei vorig jaar fuseerden de radio-, internet- en televisieredactie en sindsdien opereren ze onder de huidige naam.
De vraag naar een jonger, meer sexy en gedurfder journaal kwam uit De Nederlandse Publieke Omroep (NPO), die bij elke publieke zender een doelgroep in gedachten heeft. Het reguliere NOS Journaal zou niet goed aansluiten bij de doelgroep van 3FM en Nederland 3, die jonger is dan van de andere publieke zenders.
'Een aangepast journaal voor de derde publieke zender vloeit voor uit de publieke taak die de NOS heeft', vindt Marcel Gelauff, hoofdredacteur van NOS Nieuws. 'Alle doelgroepen, van jong tot oud, hoog- tot laagopgeleid, moeten zich aangesproken voelen.'
Terug naar waar het allemaal begon, de 3FM-studio in het NPO-gebouw naast de NOS. Dagelijks verzorgt NOS op 3 hier het nieuws. Met de gemiddeld 2,9 miljoen luisteraars die 3FM per week heeft, en de nieuwsbulletins ieder uur, is het bereik van NOS op 3 hier het grootst (het televisieprogramma trekt 750 duizend kijkers per week, de site heeft er per week 100 duizend).
Het is vrijdagmiddag, bijna half 5 en het duurt nog een paar minuten voordat nieuwslezer Bart Jan Cune (30) het nieuws brengt in De Coen & Sander Show. Als een routinier schrijft hij vlak voor de uitzending nog wat aan de nieuwsberichten die hij straks zal lezen. Dan schuift hij aan tafel bij dj's Coen Swijnenberg en Sander Lantinga:
Bart Jan: 'Als je de trein wilt pakken vandaag, is de kans groot dat je iets langer moet wachten op het station, want de NS en ProRail blijven volgens de speciale winterdienstregeling rijden.'
Sander, op cynische toon: 'En terecht ook hoor.'
Coen: 'Jaaa want er ligt een halve meter sneeuw hè Bart Jan.'
Bart Jan: 'We hebben ze gebeld om eens uit te leggen waarom nou, die winterdienstregeling. Maar ze willen het mondeling niet toelichten.'
Sander: 'Aiii'
Bart Jan: 'Ze verwijzen naar het persbericht. Daarin staat dat het weer op dit moment te instabiel is.'
Coen: 'Het wordt met de dag lachwekkender hè.'
Het laat goed de toon zien waarmee NOS op 3 het publiek wil aanspreken. 'Het nieuws vertellen zoals een vriend dat in de kroeg zou doen', aldus Cune. Iets wat volgens de nieuwslezer goed werkt.
'De dj's zijn de eerste luisteraars en geven een primaire reactie op het nieuws dat je vertelt. Ze stellen in grote lijnen dezelfde vragen als de luisteraar, waar ik dan weer antwoord op geef. En als ik het niet weet, zoek ik uit hoe het zit en kom ik er een uur later op terug.'
Bang dat mensen deze lossere, meer gewaagde toon en de experimenten van NOS op 3 moeilijk te rijmen vinden met het merk NOS, is hoofdredacteur Gelauff niet. 'Als je experimenteert, zijn er altijd mensen die het niet leuk vinden, maar het is de kunst om te vernieuwen zonder het merk aan te tasten.
Dat doe je door bijvoorbeeld niet op primetime te experimenteren, maar op een later tijdstip waardoor er ook een ander publiek kijkt.' Gelauff ziet het als een positieve ontwikkeling dat er bij de NOS nu meer ruimte is voor vernieuwing. 'Geslaagde experimenten kunnen ook door het reguliere NOS Journaal worden overgenomen.'
Dat het vinden van een juiste toon en vorm voor een jongere doelgroep best lastig is, toont het onderzoek van hoogleraar journalistiek Irene Costera Meijer. In 2004 voerde zij in opdracht van de NOS een onderzoek uit naar de wensen van tieners en twintigers bij de informatievoorziening.
Belangrijk punt uit haar studie is dat jongeren graag serieus willen worden genomen, en dat het nieuws daarom niet simpelweg moet worden 'opgeleukt' met een leuk muziekje, mooie visuals of jonger taalgebruik.
Waar jongeren volgens het onderzoek van Costera Meijer wel behoefte aan hebben, is 'ervaring': jongere nieuwsgebruikers willen het nieuws ervaren vanuit het lichaam en de emoties van de hoofdpersoon. NOS op 3 springt hier op in door gebruik te maken van een Skype-netwerk. Zo zijn het geen correspondenten die verslag doen uit probleemgebieden, maar doet de lokale bevolking dat via de webcam.
'We kiezen geen standaardopzet met een verslaggever, maar maken gebruik van mensen die betrokken zijn bij het nieuws', zegt Gerard de Kloet (37), chef van NOS op 3. Een voorbeeld van deze aanpak is de manier waarop de jonge nieuwsinstantie de opstanden in Libië in beeld bracht.
Er werd gebruik gemaakt van een vaste spreker in Benghazi, die uiteindelijk overleed bij de gevechten. Naderhand maakte NOS op 3 nog een reportage over de dood van de jongen. 'Zo breng je het nieuws dichtbij', aldus De Kloet.
Volgens Costera Meijer is NOS op 3 met deze aanpak 'op de goede weg'. 'NOS op 3 kiest invalshoeken die jongeren interessant vinden, ze hebben een andere spanningsopbouw dan de NOS, en er is terecht meer aandacht voor 'lekker nieuws'.
Maar de focus op ervaring gaat soms ten koste van andere gezichtspunten. Jongeren willen graag meerdere perspectieven horen, waaronder die van deskundigen. Je kunt het expertperspectief niet negeren.'
Aan de kijkcijferstatistieken van Stichting Kijkonderzoek te zien, lukt het NOS op 3 steeds beter de juiste toon voor de doelgroep te vinden. Dit seizoen trekt NOS op 3 ruim 200 duizend kijkers (ter vergelijking: het achtuurjournaal trok in 2011 gemiddeld 2 miljoen kijkers per uitzending). Hoewel het aantal kijkers gedurende het seizoen gelijk bleef, werden de kijkers in de loop van het seizoen wel jonger.
Aan het begin van het televisieseizoen was het grootste deel van de kijkers 50 jaar of ouder, nu zit bijna 60 procent van het publiek in de leeftijdsgroep 20-49 jaar. Hierbij helpt het ook dat NOS op 3, in tegenstelling tot het vorige televisieseizoen, nu een vast tijdstip heeft, en vlak voor PowNews wordt uitgezonden. Een programma dat ook een jongere doelgroep trekt.
Het is inmiddels 22.15 uur. De redactie van NOS op 3 legt de laatste hand aan de montage van de items. De kersverse hot presentatrice Dionne Stax (26) komt net uit de make-up en repeteert in de studio vast haar presentatietekst. 'Mag ik mezelf nog even in beeld zien?', vraagt ze aan de regie.
Voor het beeldscherm doet ze haar haren goed en dan is alles klaar om de teaser op te nemen. Een filmpje van een Fries op het ijs verschijnt. Hij doet zijn verhaal in het Fries, waarvan - voor de niet-Friezen - alleen het woordje 'boerenlul' te verstaan is.
'Dat van die boerenlul verstond ik, maar wat hij verder zei? Dat zie je straks in NOS op 3', luidt de slimme teaser van Stax.
Dat het zoeken blijft naar de grens wat wel en niet kan, blijkt na de uitzending. De tweets en smsjes die als reactie op de uitzending zijn gekomen, worden nog even gecheckt. Dionne Stax leest voor: 'Boerenlul uit de mond van zo'n net meisje. Gewaagd hoor.'
NOS op 3 is zeven dagen per week om 22.30 uur te zien op Nederland 3. De nieuwsbulletins op 3FM worden dagelijks tussen 6.30 en 19.00 uur door NOS op 3 verzorgd. Zeven maal per dag schuiven de nieuwslezers aan bij De Coen en Sandershow en bij GIEL met dj Giel Beelen.
Nosop3.nl
Proeflokaal van Journaal
Hoofdredacteur Marcel Gelauff ziet het als een positieve ontwikkeling dat er met NOS op 3 meer ruimte is om te experimenteren bij de NOS. 'Als iets goed werkt, kan het ook door het reguliere NOS Journaal worden overgenomen.'
Dat dit ook geldt voor de presentatoren blijkt uit het verleden. Nieuwslezeres Eva Jinek begon bij NOS op 3 (toen nog Journaal op 3) en ook Annechien Steenhuizen werkte tweeënhalf jaar bij 'het jongere broertje van', maar maakte in november vorig jaar de overstap naar het reguliere NOS Journaal.
Ondertussen blijft Dionne Stax ons verblijden met mooie foto's van haar backpack vakantie in Vietnam.
Samen met goede vriendin Rosalie Moorman trekken ze door de prachtige natuur van dit land.
Via Instagram houdt ze met zeer fraaie foto's haar volgers op de hoogte van deze reis.
Startend vanuit Ho Chi Minh City, voorheen Saigon, trokken ze al via de Mekong Delta naar het liefelijke en charmante kustplaatsje Hoi An met alle kleurige lampionnen.
Na een verblijf in Phong Nha Farm Stay mocht natuurlijk ook Phong Nha-Ke Bang National Park met de spectaculaire Paradise Cave niet ontbreken op deze droomreis.
En om er nog maar eens een Wilfred Genee'tje uit te gooien: hebben we al gezegd dat er nog tot 26 september 2016 gestemd kan worden op Dionne Stax voor de Zilveren Televizier-Ster presentatrice 2016, nou, bij dezen dan😉
Hoe dat stemmen in zijn werk gaat, kijk even op deze pagina en stem op Dionne!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten