woensdag 11 april 2018

Voor Dionne Stax zijn haar vrienden en familie pas echt van 'onschatbare waarde'

 
Voor Dionne Stax zijn haar vrienden en familie pas echt van 'onschatbare waarde'

Dionne Stax NOS Journaal presentatrice 11 februari 2018 20.00 uur avond nieuws uitzending 8 uur Journaal NPO1 #nieuwslezeres #Oranje #Pyeongchang #SvenKramer #Goud #5KM #Winterspelen #pumps

Dionne Stax zet haar vrienden en familie bovenaan.

Dionne Stax zou zelf niet zo snel dingen verkopen in een show als Van onschatbare waarde, haar eigen programma dat donderdag aan het tweede seizoen begint. De presentatrice is gehecht aan veel van haar spullen.

"Ik kan heel slecht afstand doen van spullen van vroeger", vertelt Dionne in De Telegraaf. "Mijn huis staat vol met meubels die ik nooit weg zal doen. Zoals de stoel die van mijn oma is geweest, daar zit ik bijna dagelijks in."

Voor Dionne zijn haar vrienden en familie pas echt van 'onschatbare waarde'. "Daar kunnen geen spullen of hoeveel geld dan ook tegenop. Ze staan op één. Ja, ook boven mijn carrière", zegt ze.

Dionne Stax duikt opnieuw in spullen van onschatbare waarde: ’Een pokerface lukt nog niet’

Het kasteel in het bos is verruild voor een stadspand achter de Utrechtse Dom. In het tweede seizoen Van onschatbare waarde is gekozen voor een lichtere, wat lossere opzet, vertelt presentatrice Dionne Stax, die zelf heel wat opsteekt van het programma.

„Toen ik laatst een kast kocht, heb ik onderhandeld op zijn Arnolds”, zegt ze verwijzend naar een expert uit de show. „Alleen een pokerface lukt me nog niet.”

Los van de locatie blijft de succesformule gehandhaafd: particulieren proberen vanaf donderdag in het Omroep MAX-programma weer een bijzonder object te slijten aan een van de vier kenners. Die experts onderhandelen ieder in een eigen kamer. De truc voor de verkoper is om in te schatten bij wie het hoogste bod te halen valt. Er is geen weg terug als eenmaal een bedrag is geaccepteerd of geweigerd.

De vier handelaren/verzamelaars zijn echte ’karakters’, vindt Stax. „Ebert Roest is de expert met de laid-backhouding, Arnold Wegh zegt waar het erop staat, net als Bert Degenaar. En Ilse Daatselaar gooit regelmatig haar charmes in de strijd.”

Stax moet vaak genoeg op haar tong bijten om zich niet in het verbale handjeklap te mengen. „Dan sta ik met grote ogen te kijken wat de verkoper opeens doet.” Hebberigheid kan plots in alle hevigheid toeslaan, erkent ze. „Soms pakt het goed uit en komt er toch opeens een handelaar in de verkoper los!

Die wist zelf ook niet dat hij dat in zich had.” Minstens zo vaak moet een verkoper achteraf slikken: hij of zij had in een andere kamer een veel hoger bod kunnen krijgen. „Vaak wordt sportief gereageerd, ook al druipt de teleurstelling ervan af.”

In de nieuwe reeks wordt naast de verkopers ook met de experts, die met eigen geld handelen, kort teruggeblikt op hoe de bieding verliep: zijn ze nog tevreden over hun eindbod of kunnen ze zich wel voor de kop slaan?

In de eerste aflevering komen verkopers onder meer op de proppen met een stereographoscoop, omschreven als een soort 19e-eeuwse 3D-bril, een in een vlaag van verstandsverbijstering gekocht draaiorgel en een Louis Vuitton-koffer uit 1928 vol briefwisselingen en telegrammen die verwijzen naar een tragische liefdesaffaire.

Memorabel

Uit de nieuwe schatten is Stax onder meer een verfijnd handtasje van goud bijgebleven, een familiestuk dat de eigenaresse niet achteloos durfde te dragen naar een feestje. „Als ik het had kunnen betalen, had ik het zó willen hebben. De verkoopster heeft het meestal in een kluis liggen en hoopt dat het tasje bij iemand anders meer tot zijn recht zal komen.”

Eveneens memorabel: „Een prachtig portret van een vrouw. De verkoper bleek thuis talloze vrouwenportretten te hebben hangen. Hij wenst ze ’s ochtends stuk voor stuk goedemorgen. Dit schilderij wilde hij toch van de hand doen omdat ze plek moet maken voor een andere vrouw. Het is het verhaal achter zo’n object dat het meteen bijzonder maakt.”

Van onschatbare waarde heeft bij Stax geen nachtelijke speurtochten op Ebay of verslaving aan rommelmarktsites als meukisleuk.nl opgeleverd. „Ik kan heel slecht afstand doen van spullen van vroeger. Mijn huis staat vol met meubels die ik nooit weg zal doen.

Zoals de stoel die van mijn oma is geweest, daar zit ik bijna dagelijks in.” Maar pas echt van onschatbare waarde voor haar zijn ’vrienden en familie’. „Daar kunnen geen spullen of hoeveel geld dan ook tegenop. Ze staan op één. Ja, ook boven mijn carrière.”

De nieuwslezeres maakt in goed overleg met haar werkgever NOS uitstapjes naar Omroep MAX of NTR, waar ze vorig jaar Lady Di & Dionne presenteerde. Als ze vijf dagen in de week tussen vier muren staat, mist ze het contact met mensen, zei ze eerder. Maar een Rik van de Westelaken-achtig pad (de presentator verliet het journaal voor entertainmentprogramma’s) heeft ze niet voor ogen. „Als afwisseling vind ik dit heel leuk. Maar ik ben en blijf journaliste.”

'Van Onschatbare Waarde', vanaf 12 april 2018 elke donderdag om 21.30 uur op NPO 1.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten