dinsdag 18 juli 2017

Gezond en fit, Dionne Stax over Nijmeegse Vierdaagse: 'Ik ben een echte berm-loopster’


Gezond en fit, Dionne Stax over Nijmeegse Vierdaagse: 'Ik ben een echte berm-loopster’

Dionne Stax LIVE Vanaf de Nijmeegse Vierdaagse 18 juli 2017 NOS Journaal presentatrice interview door Martijn vander Zande NOS-verslaggever

Interview met Dionne Stax in Magazine Wandel.nl 2016: Dol op de Nijmeegse Vierdaagse

Het wordt haar 8ste Vierdaagse en in augustus wellicht haar 1ste 100 km lange Dodentocht.

Toch noemt nieuwslezeres Dionne Stax zich geen wandelaar. 'Ik houd niet zo van wandelen.

Nieuwslezeres Dionne Stax dol op Nijmeegse Vierdaagse: `Trainen? Nee, dat doe ik niet'
Ze is misschien wel de bekendste deelneemster aan de Vierdaagse Nijmegen. Toch herkent bijna niemand Dionne Stax (31) 'onderweg'.

De populaire journalist en nieuwslezeres van het NOS Journaal is gewoon 1 van de vele tienduizenden. Dit jaar voor de 8ste keer. Ze is dol op het wandelevenement. 'Hier in Hilversum snappen ze daar niets van', lacht ze.

Het NOS Journaal van elf uur zit erop. De nieuwslezers heeft net alle kijkers een mooie dag gewenst. De deur van de kleine studio midden op de nieuwsvloer van de NOS zwaait open. Ik kom eraan', roept Dionne Stax vriendelijk, 'even omkleden'. Wie het NOS Journaal presenteert ziet er representatief uit.

Voor alle nieuwslezers hangt een garderobe op maat klaar. 'Als ik de Vierdaagse loop, draag ik een topje, een broekje, een heuptas, petje op. Dan zie ik er heel anders uit', vertelt ze even later. 'Daarom word ik ook nauwelijks herkend.'

Vroeg opstaan

Haar werk is klaar voor vandaag. Om vijf uur 's nachts stapte de journaliste de redactie op om het eerste NOS Journaal van de dag, om halfzeven, voor te bereiden en ook te presenteren. De wekker gaat dan om halfvier.

Dionne oogt aan het eind van de ochtend nog zo fris als een hoentje. Vroeg opstaan in de Vierdaagse week is ook geen probleem. Zoals de hele wandelmars haar nauwelijks moeite lijkt te kosten. Dionne: Ik train niet, tot nu toe gaat dat goed. Snel afkloppen..

Vierdaagsefeesten

De eerste 2 jaar trainde Dionne wel. Opgegroeid in Boxmeer hoorde de Vierdaagse er altijd bij. 'Althans, de Vierdaagsefeesten, lacht ze.

'Daar ging ik ieder jaar heen met vrienden en vriendinnen.' Totdat haar oom haar uitdaagde: 'Als je uit de regio komt, moet je hem een keer gelopen hebben, zei hij. Hij was militair, had toen zelf de Vierdaagse al bijna 20 keer gelopen.'

Saaie stukken

Een echte wandelaarster was Dionne niet. We gingen vroeger natuurlijk wel eens wandelen met mijn ouders of vrienden. Even het bos in of langs de Maas, maar zeker geen afstanden van 40 kilometer, zoals tijdens de Vierdaagse.'

Dat zou ze te saai hebben gevonden. 'En laten we eerlijk zijn: er zitten ook tijdens de Vierdaagse af en toe heel saaie stukken tussen. Dan zet ik mijn koptelefoon op. Binnenkort ga ik mijn muzieklijst voor dit jaar samenstellen.'

`Onderweg op tijd eten: fruit, banaantje, broodjes, zoute drop, soep met ballen en altijd heel veel water drinken'

VERSLAG DOEN

Dionne heeft, zoals ze zelf zegt, 2 passies haar (journalistieke) werk en het lopen van de Vierdaagse. In 2014 kwamen die samen toen de MH17 neerstortte. 'Het liefst wilde ik de trein pakken naar Hilversum, op zo'n moment wil je erbij zijn, helpen bij de uitzendingen.

Maar je kunt niet overal hij zijn, aldus de journaliste. 'Gelukkig kon ik mijn bijdragen leveren door op de radio verslag te doen van de aanpassingen in de Vierdaagse en de sfeer.'

Nooit meer

Het eerste jaar kwam ze nat en koud van de hagel over de Via Gladiola binnen. 'Dat was eens maar nooit meer.' Een jaar later trainde ze voor de 50 kilometer.

Ook het tweede jaar ging Dionne goed af Natuurlijk heb je altijd momenten dat je afziet, dat je elkaar moet helpen, maar het ging goed.' Sindsdien traint ze niet meer. Lachend: `Zul je zien dat áls ik een keer last krijg van een blessure, iedereen over me heen valt.'

Vette sokken
 
Angst voor een blessure weerhoudt haar ervan nieuwe schoenen te kopen. Dionne: 'Ik loop al 7 jaar op dezelfde schoenen. Geen idee welk merk, ze lopen heerlijk. Mijn oom vindt dat ik nieuwe schoenen nodig heb. Ik stel dat zo lang mogelijk uit: Nieuwe schoenen zijn slecht nieuws. Je moet ze inlopen. Dat betekent trainen, kans op blessures...' Voorlopig vertrouwt ze nog op haar 'vette sokken'.

`Ik tape mijn hielen met tape met gaatjes. Daaroverheen smeer ik een laag Gehwol-voetenzalf. Tot slot doe ik vette watten tussen mijn tenen en trek ik mijn sokken aan. Lekker vet allemaal! Probeer het! De eerste 5 seconden voelen raar, daarna loopt het heerlijk. En blaarloos.'

Door de berm

Ondanks 7 succesvolle Vierdaagsen noemt ze zich nog steeds geen wandelaar. Dionne: 'Ik sport veel: spinning, bodybalance, hardlopen, fitness, maar wandelen... nee. Daar houd ik niet echt van. Ik vind het wel heel leuk om een prestatietocht te lopen. Met de meiden van de wandelgroep overwegen we na de Vierdaagse ook de Dodentocht in België te gaan doen: 100 kilometer in maximaal 24 uur. Wandelen is dan 'niet echt haar ding', ze heeft wel een hoog wandeltempo, sneller dan het gros van de Vierdaagse-deelnemers.

'Ik ben een echte berm-loopster, passeer andere wandelaars via de berm. Ik liep een keer met iemand die het moeilijk had. Die liep een stuk langzamer. Op een gegeven moment kreeg ik zelf pijn, ik kwam haast kruipend over de finish.

Vaste adresjes

 Ze loopt nu altijd haar eigen tempo. 'Ik heb ervan geleerd, ik ben dan geen echte wandelaar, ik ben wel een ervaren Vierdaagseloper.

Bijvoorbeeld ook als het gaat om het nemen van je rust. 'Dat doe ik om de anderhalf uur. Even stoppen, wat eten en drinken. Ook al kan ik makkelijk doorlopen.' Ze heeft daarvoor haar vaste adresjes, opgedaan in de loop der jaren. 'Zo moest ik een keer enorm naar de wc.

Ik stopte bij een huis waar mensen in de tuin stonden. Natuurlijk mocht ik naar de wc. De bewoner bleek jarig, ik kreeg taart en nu ga ik hem elk jaar even feliciteren.

Suf imago

Het hoort bij haar Vierdaagse-gevoel. 'Het Vierdaagse-gevoel voor mij is door de dorpjes lopen en altijd wel iemand kennen; heel veel mensen, ook uit het buitenland, ontmoeten en spreken; familie en vrienden die je aan het eind van de dag opvangen om wat te gaan drinken, hoeveel pijn je ook hebt. Want je zet wel een echte, sportieve prestatie neer.

Ik probeer dat hier in Hilversum allemaal wel eens uit te leggen', zegt ze om zich heen wijzend naar de collega’s op de nieuwsvloer, 'maar het komt niet aan. De Vierdaagse heeft hier een beetje een suf imago. Blijkbaar moet je 'm een keer gelopen hebben, pas dan weet je wat het is...'

HELE DAG UITZENDEN

Dit jaar gaat Dionne ook haar werk en het lopen van de Vierdaagse combineren. Dionne: 'Hoe mooi is dat? De vrijdag gaan we de hele dag uitzenden. Het is met de honderdste editie toch een bijzonder jaar.

Presentatoren zijn Harm Edens, Fons de Poel en ik. Hoe de rolverdeling precies wordt, moeten we nog afspreken. Ik loop 'm in ieder geval, maar of ik een cameraatje meekrijg of een cameraman meeloopt, dat weten we nog niet. lk zal toch interviewtjes moeten afnemen' En lachend: 'Als ik maar wel mijn eigen tempo kan houden..'

Dionne Stax @DionneStax 21 jul. 2015 ' Goedemorgen! 0 blaren en een beetje spierpijn. Het kan erger_ Dag 2, bijna op de helft #4d15

Dionne Stax @DionneStax 21 jul. 2015 4daagsetraditie: lekkere zoute soep met ballen bij de blije dries in Wijchen #opknapper #4d15 

Dionne Stax @DionneStax 22 jul. 2015 Heerlijke traditie: beschuit met aardbeien en slagroom in de tuin van deze lieve mensen in Malden #4d15

Wie is Nijmeegse Vierdaagse loper Dionne Stax?
Dionne Stax is sinds juni 2013 één van de gezichten van het NOS Journaal. Bij haar debuut was ze 28 jaar.

Ze studeerde Communicatiewetenschappen aan de universiteiten van Tilburg en Amsterdam. Dionne begon in 2007 bij NOS Headlines, de voorloper van 'NOS op 3', als stagiaire. Daarna heeft ze op verschillende redacties van de NOS gewerkt. Eerst als redacteur op de binnenlandredactie, daarna als presentator en verslaggever bij 'NOS op 3. En nu als presentator van de ochtend- en dagjournaals.
 
Bron: Wandel.nl
 
Dionne Stax doet de hele dag live verslag van haar belevenissen via Twitter:
 
Martijn vander Zande‏Geverifieerd account @vanderzande

En daar gaat de lieve @DionneStax, ze loopt voor de negende x de #vierdaagse #40km #bendevanellende

 Dionne Stax‏Geverifieerd account @DionneStax

We lopen! #4d17 #foto

 Dionne Stax‏Geverifieerd account @DionneStax

Goed nieuws! De eerste km zit in de benen! Nog maar 159 te gaan 😅 #4d17

 De 101ste editie van de Nijmeegse Vierdaagse gaat morgen van start en SBS6 volgt het grootste wandelevenement ter wereld op de voet. Hart van Nederland-presentatrice Evelien de Bruijn brengt elke dag op locatie verslag uit en neemt een kijkje achter de schermen van de organisatie.

Daarnaast spreekt Evelien ook met deelnemers met bijzondere verhalen. Vandaag staan op de vooravond van de start van de Vierdaagse de voorbereidingen centraal. Van dinsdag 18 juli tot en met vrijdag 21 juli zijn in het SBS6-programma de hoogtepunten van de wandeltocht te zien.

De NOS doet aanstaande vrijdag uitgebreid verslag van de slotdag. Harm Edens staat ’s ochtends bij de start en vangt ’s middags de lopers op aan de Via Gladiola, Fons de Poel ontvangt tijdens de uitzending verschillende gasten en Dionne Stax doet tijdens het wandelen verslag van de Vierdaagse.

Dag van Elst

De eerste wandelaars van de 42.036 deelnemers aan de 101e editie van de Vierdaagse van Nijmegen zijn dinsdag om 04.00 uur van start gegaan. Op de eerste dag, ook wel de 'Dag van Elst' genoemd, moeten de lopers, die kunnen kiezen uit afstanden tussen 30, 40 en 50 kilometer, een route richting Arnhem afleggen. Via Slijk-Ewijk lopen de wandelaars naar Elst en via Bemmel gaan ze terug naar Nijmegen.

De deelnemers van de 50 kilometer zijn dinsdag als eerste gestart. De meeste deelnemers (49 procent) lopen een afstand van 40 kilometer per etappe. De weersverwachting voor dinsdag spreekt van goed wandelweer, vrij zonnig met een maximumtemperatuur van 25 graden.

Woensdag (de Dag van Wijchen) moeten de wandelaars rekening houden met beduidend zwaardere omstandigheden.

Het is dan drukkend warm waarbij het kwik oploopt tot zeker 30 graden. Ook kan onweer in de loop van de dag de pret bederven. Vorig jaar liep 90,3 procent van de deelnemers de Vierdaagse uit, de meeste uitvallers (2.050) staakten toen op dag twee de tocht.
 
Het jaarlijkse wandelevenement duurt tot en met vrijdag en finisht dan traditioneel op de 'Via Gladiola' in de Nijmeegse binnenstad.
 
  Dionne Stax‏Geverifieerd account @DionneStax

Oosterhout uit en we hebben er nog steeds zin in hier hoor! 🎉 #4d17 #selfie #fitgirl

 Dionne Stax‏Geverifieerd account @DionneStax

Ik en mijn dikke worstenvingers zijn in Elst! #overdehelft #4d17

Tropische hitte verwacht tijdens Vierdaagse

De Vierdaagse van Nijmegen zal dit jaar een warme bedoening worden. Op de eerste dag, komende dinsdag, kunnen de temperaturen oplopen tot 28 graden. Een dag later wordt het zelfs tropisch met maxima van 31 of 32 graden. En dat is niet de eerste keer.

Tweemaal, in 1972 en in 2006 vielen er door hitte zelfs doden onder de wandelaars. In 2006 leidde dat ertoe dat de organisatie het evenement afgelastte. Omdat de omstandigheden in 1972 minder extreem waren werd de tocht toen niet afgelast.

Ook vorig jaar was het snikheet tijdens het wandelfestijn. Eén wandelaar moest gereanimeerd worden op de spoedeisende hulp. Drie wandelaars werden op de intensive care opgenomen. Nog eens zes wandelaars kwamen binnen met een zogenoemde 'heat stroke', de ernstigste vorm van hitteklachten waarbij de lichaamstemperatuur veel te hoog is opgelopen.

,,Deelnemers hebben wel hun eigen verantwoordelijkheid'', benadrukt de organisatie. ,,Bij hitte een petje dragen, een natte handdoek in de nek, flesjes water meenemen, geen alcohol drinken onderweg, voldoende eten en op tijd een arts raadplegen bij klachten.''

Tropische Vierdaagse: veel zon en enkele buien verwacht

De 101ste editie van de jaarlijkse Nijmeegse Vierdaagse is van start gegaan. Wandelaars gaan vier zonnige en fijne wandeldagen tegemoet.

,,De eerste dag verloopt vrij zonnig en droog. In Nijmegen en omgeving wordt het ongeveer 25 graden", zegt Marco Verhoeff van Weerplaza. Met zonkracht 7 is het van belang om de hele dag goed te smeren. Ook in de avond blijft het droog, helder weer. ,,Het koelt wel langzaam af."

Woensdag wordt het volgens Verhoeff met 30 graden pas echt heet. ,,Het wordt tropisch. In de loop van de middag komt er meer bewolking en wordt het broeierig." Later op de dag is er kans op onweer, hagel, windstoten en zal er in korte tijd veel neerslag vallen.
Slotdag

De derde dag lijkt een prima wandeldag te worden. Aan het begin van de dag is het nog droog, later neemt de kans op buien toe. Het wordt 22 tot 24 graden.

Ook op de slotdag van de Nijmeegse Vierdaagse wordt het aangenaam wandelweer met 21 graden. ,,De zon schijnt geregeld en het is lange tijd droog", zegt Verhoeff. ,,Een enkele lokale bui is in de middag niet helemaal uitgesloten, maar met kort schuilen zijn we er wel." Iedereen die de Nijmeegse Vierdaagse 's avonds feestelijk wil afsluiten, kan zijn regenjas thuislaten, ook in de nacht zal het droog, maar wel fris weer worden.

  Dionne Stax‏ Geverifieerd account @DionneStax

Binnen! 🎉 #4d17 #opnaardag2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten