zondag 9 juli 2017

Dionne Stax: ‘Ik vind dat je het nieuws 24 uur per dag moet volgen om het goed te kunnen presenteren.’


Dionne Stax: ‘Ik vind dat je het nieuws 24 uur per dag moet volgen om het goed te kunnen presenteren.’

Dionne Stax NOS Journaal presentatrice op 4 juli 2017 18.00 uur vroege avond nieuws uitzending NPO1 #Lady in red

Interview 07 juli 2017 Entrepreneur

Ze is niet alleen een frisse verschijning, maar ook nog eens een absolute vakvrouw. De 31-jarige Dionne Stax presenteert sinds mei 2015 het NOS Journaal. En dat doet ze met volle overgave. ‘Ik vind dat je het nieuws 24 uur per dag moet volgen om het goed te kunnen presenteren.’

Dat Stax in de journalistiek terecht zou komen, dat was in haar studietijd nog helemaal geen uitgemaakte zaak.
 
‘Ik was een studente communicatie-informatiewetenschappen die nog niet precies wist wat ze wilde toen er een gerichte studiekeuze moest worden gemaakt’, zegt ze. ‘Mijn gevoel zei de reclamewereld of journalistiek.

Dionne Stax Nieuwsuur NOS Journaal presentatrice op 4 juli 2017 nieuws uitzending NPO2 met Twan Huys
 
Van de reclamewereld had ik een heel romantisch beeld, maar in de praktijk viel dat onderaan de ladder toch wel tegen. De journalistiek paste mij een stuk beter.’

Bij de NOS startte Dionne als stagiair bij NOS headlines, waar ze uiteindelijk ook als redacteur op de binnenlandredactie aan de slag mocht. Na die tijd groeide ze door als verslaggever bij NOS op 3.
 
Pas daarna werd ze benaderd voor het NOS Journaal. ‘Daar ben ik echt ingerold, want het was geen speciale missie om op die plek te komen’, verklapt Dionne.
 
‘Heel veel mensen denken dat ik van jongs af aan nieuwspresentatrice wilde zijn, maar dat klopt niet helemaal’, vervolgt ze. ‘Ik wilde juist heel graag journalist worden en met nieuws bezig zijn’.

Haar vuurdoop was spannend. Ze was 26 toen ze voor het eerst NOS op 3 mocht presenteren ‘Ik weet nog wel dat ik toen dacht: oké, dit ging best goed. En dat gold ook voor de tweede en derde keer.
 
Maar toen vertelden collega’s al dat er een moment zou komen waarop ik wel flink nerveus zou zijn. Nou, dat was die vierde keer dus! Ik begon voor de uitzending plotseling enorm te trillen en rende het liefst direct naar de uitgang.
 
Blijkbaar was ik me er ineens heel erg van bewust dat ik daar stond, met al die camera’s op mij gericht. Maar na zo’n situatie kan het alleen maar beter gaan en dat kan ik inmiddels beamen’, lacht Stax.

Het leven van Stax staat tegenwoordig voor een groot deel in het teken van haar werk. ‘Je moet ieder dagdeel beschikbaar zijn en bestand zijn tegen onregelmatige diensten, want je privéleven is behoorlijk op je werk afgestemd. Dat heeft zijn beperkingen.’

Een onderwerp dat veel indruk op haar heeft gemaakt waren de aanslagen in Parijs. ‘Dat was de allereerste lange uitzending die ik presenteerde. Dat was wel even wennen.
 
Zo’n onderwerp kun je van tevoren niet oefenen, want je weet niet hoe het voelt om live urenlang nieuws te presenteren en de aandacht van de kijker vast te blijven houden. Je komt er dan ook pas ter plekke achter of je geschikt bent voor zo’n nieuwsuitzending.

Dionne Stax NOS Journaal presentatrice op 4 juli 2017 23.30 uur late avond nacht nieuws uitzending NPO1 met sport door Jeroen Stomphorst #slaaplekker
 
Ik merkte gelukkig dat ik het wel in de hand had. Als ik het nieuws presenteer, gaat er altijd een knop om. Dan ben ik helemaal geconcentreerd en raak ik die focus niet meer kwijt.’

Stax vindt haar werk interessant, juist omdat je soms moet improviseren. ‘Het klinkt gek, maar dat vind ik juist één van de leukste dingen die mij kunnen overkomen.
 
Dan kan ik afwijken van het draaiboek en komt het echt op mij aan. Dat vind ik het mooiste aan mijn vak’, legt ze uit. ‘Toen ik voor de eerste keer moest improviseren op nieuws dat vers binnenkwam, merkte ik dat ik dit heel interessant en leuk vond.’

Stax vindt zichzelf ontzettend nieuwsgierig en een brede nieuwsinteresse is volgens haar ook essentieel voor toekomstige nieuwspresentatoren.
 
‘Als ik stagiairs of studenten spreek met interesse voor mijn beroep, leg ik ze altijd één belangrijke vraag voor: wil je het nieuws presenteren omdat je dat leuk lijkt en op televisie wilt komen?
 
Of omdat je het leuk vindt om nieuws op de kijker over te brengen en daar iedere dag mee bezig te zijn? Alleen als je dat laatste voelt, moet je er echt voor gaan! Ik vind dat je het nieuws 24 uur per dag moet volgen om het ook goed te kunnen presenteren.’

Stax heeft als een van de anchors van het NOS Journaal al heel wat bereikt. Daarnaast is ze tegenwoordig ook bij Omroep Max te zien als presentatrice van het programma Van Onschatbare Waarde.
 
Maar over haar ambities zul je haar niet snel horen praten. Maar wel laat ze weten ook veel uitdaging te zien in het presenteren van nieuwsuitzendingen op locatie, zoals bij Sail Amsterdam, Koningsdag of de Nijmeegse Vierdaagse.
 
‘Ik ben meer dan de serieuze Dionne. Ik ervaar het als een vrijheid om meer van mezelf te kunnen laten zien. En als ik dan toch een keuze moet maken? Oké, Boer Zoekt Vrouw zou ik wel willen doen. Fantastisch vind ik dat.’

Bron: http://www.entrepreneurmagazine.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten