zaterdag 26 mei 2018

Het is één van de meest besproken momenten uit dit seizoen van Van onschatbare waarde van Dionne Stax: het uithangbord dat mogelijk van Vincent van Gogh is. Een gesprek met de handelaar.

Het is één van de meest besproken momenten uit dit seizoen van Van onschatbare waarde van Dionne Stax: het uithangbord dat mogelijk van Vincent van Gogh is. Een gesprek met de handelaar.

Het is één van de meest besproken momenten uit dit seizoen van @VanOnschatbareWaarde: het uithangbord dat mogelijk van #vincentvangogh is.

Het uithangbord van Raymond heeft wel een heel bijzonder verhaal. Hij denkt dat Vincent van Gogh mee heeft geholpen met het schilderen ervan. Zijn de experts hier ook van overtuigd?

Van Gogh of niet? We praten na met handelaar Raymond uit Van onschatbare waarde

Het is één van de meest besproken momenten uit dit seizoen van Van onschatbare waarde: het uithangbord dat mogelijk van Vincent van Gogh is. Raymond van Bijsterveld heeft het op een Franse antiekmarkt op de kop getikt en is ervan overtuigd dat het is geschilderd door Vincent van Gogh. Hij hoopt via de Van onschatbare waarde-experts 100.000 euro te krijgen voor verder onderzoek. Maar zo ver willen ze geen van allen gaan. Na de uitzending van donderdag 24 mei 2018 zijn we overspoeld met vragen en opmerkingen. Alle reden om met de handelaar in oude spullen na te praten.
Hoe kijk je terug op de uitzending van gisteravond?

“Ik vond het erg leuk, we hadden wat bekenden thuis zitten. We hebben met z’n allen vol spanning gekeken, alsof het een WK-finale was. Ik vond het stiekem best spannend hoe het er op televisie uitziet en of het verhaal overkomt.”
Heb je veel reacties gehad?

“Bizar veel. Ik heb gisteren en vandaag echt mega veel appjes en telefoontjes gehad. Ik had 986 appjes gisteren, allemaal positieve reacties. Er zaten geen kopers bij, dat is wel een tegenvaller, haha. Maar die mogen zich natuurlijk altijd nog bij mij melden.”
Zou je je onderhandeling anders aanpakken als je het opnieuw zou mogen doen?

“Nee, dat denk ik eigenlijk niet. Ik heb geen spijt van het afslaan van de biedingen. Ik ben inmiddels al een stukje verder met het onderzoek. Ik ben er eigenlijk gewoon heilig van overtuigd dat het een Van Gogh is. Maar ik ben wat dat betreft ook maar een leek. Ik ben een liefhebber, een handelaar in oude spullen. Maar dit is een heel tof verhaal. Voor mij als leek is het allemaal te toevallig dat er zoveel dingetjes zijn. Dus ik denk dat ik hier wel wat heb. Ik denk dat dit wel iets unieks is, waar een prijs aan hangt. Het kan heel goed maar het enige werk van Vincent van Gogh op glas zijn. Dat is wel een dingetje. En uit een heel belangrijke periode voor hem, hij heeft heel veel geleerd in Parijs.”
Stel dat je niet de officiële bevestiging krijgt dat het een Van Gogh is, ben je dan niet bang dat je spijt krijgt dat je 20.000 euro hebt laten liggen?

“Begrijp me goed, 20.000 euro kan iedereen goed gebruiken. Maar voor dat bedrag hang ik hem liever in de keuken op – zodat ik er altijd naar kan kijken en kan genieten van het mooiste verhaal van mijn leven – dan dat ik zou kiezen voor het geld en wellicht het risico loop dat ik een Van Gogh verkocht zou hebben voor 20.000 euro. Het is best wel dubbel, maar het verhaal is voor mij meer waard dan de 20.000 euro.”
Wat ga je nu doen met het bord? Want het aanbod van Ilse om te helpen, sloeg je ook af.

“Ze bood me aan om, zodra ik wist of het echt was, daarna samen te zoeken naar de hoogste bieder. Maar wat ik nodig heb: ik ben op zoek naar degene die mij kan helpen het bord te onderzoeken. Dus een verfmonster of een analyse van het object. Ik ben al bij een restaurateur geweest en die heeft al bevestigd dat het uit het tweede of derde kwart van de 19e eeuw komt. Dus we weten al dat hij oud genoeg is. Nu moeten we alleen nog zien dat we dit verfje op het kwastje van Vincent vinden.”
Heeft het Van Goghmuseum al contact met je opgenomen?

“Ik heb al contact met ze gehad, maar toen had ik nog minder informatie dan ik nu heb. Dus ik ga het nog verder uitzoeken en dan kom ik weer bij ze terug. Naar aanleiding van de foto konden ze het toen niet toekennen aan de hand van Vincent van Gogh. Maar ik heb ook al van veel mensen gehoord dat je dan niet gelijk moet opgeven en zeggen dat het echt niks is. Ik geloof echt wel dat ik hier wat heb, dus ik geef nog niet op. Ik vind het zoeken ernaar ook heel leuk.”

Als er nieuws is, dan houden wij en Mientje u uiteraard op de hoogte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten