dinsdag 18 april 2017

Dionne Stax over affaire Humberto Tan: ‘Schouders ophalen en doorgaan’


Dionne Stax over affaire Humberto Tan: ‘Schouders ophalen en doorgaan’

Dionne Stax NOS Journaal presentatrice op 15 april 2017 om 20.00 uur avond nieuws uitzending 8 uur Journaal NPO1

Heel Nederland lijkt over haar heen te vallen, maar in een interview met Flair maakt presentatrice Dionne Stax (31) voor eens en altijd duidelijk dat ze geen behoefte heeft om een verklaring af te leggen over haar vermeende affaire met RTL Late Night presentator Humberto Tan. ‘Ik vind het zonde om mijn tijd en energie daarin te stoppen.’

De roddelbladen weten je te vinden. Wat doet dat met jou?
Dionne Stax: ‘Het is vooral heel vervelend, maar ik voel niet de behoefte om erop te reageren. Het is niet de eerste keer dat ik in de roddelbladen sta en het zal vast ook niet de laatste keer zijn. Ik vind het zonde om mijn tijd en energie daarin te stoppen. Schouders ophalen en dóór.’

Zet je ook weleens inhoudsloze tv op, zoals een realitysoap?
Dionne Stax:‘Nee. Ik ben wel van Netflix. Als ik ’s avonds naar bed ga, vind ik het lekker om nog even iets te kijken. Ik heb net de laatste aflevering van The Crown gezien, daarvoor keek ik The Missing 2.’

Je bent sinds drieënhalf jaar single. Word je snel verliefd?
Dionne Stax:‘Nee, dat had ik als tiener al niet. Ik kreeg op mijn zeventiende mijn eerste serieuze relatie, die jaren heeft geduurd. Op hem was ik heel verliefd, maar dat ging misschien makkelijker omdat hij mijn eerste grote jeugdliefde was. Nu ik wat ouder ben en al een heel leven heb opgebouwd, merk ik dat het moeilijker is om echt verliefd op iemand te worden.’

Dionne Stax in Nieuwsuur NOS Journaal presentatrice op 15 april 2017 nieuws uitzending NPO2 met Twan Huys

Ben je kritisch?
Dionne Stax lachend: ‘Jaaaaa. Op mezelf, maar ook als het gaat om mannen.’

Waar moet de ideale man aan voldoen?
Dionne Stax:‘Dat ga ik niet zeggen, want ik doe niet aan vleeskeuringen. Het enige wat mijn exen met elkaar gemeen hebben, is dat het allemaal slimme mannen zijn. Intelligentie, dat vind ik aantrekkelijk.’

Dionne Stax NOS Journaal presentatrice op 15 april 2017 om 23.55 uur late avond nacht nieuws uitzending NPO1

Heb je overwogen om op Tinder te gaan?
Dionne Stax:‘Ik geloof daar niet zo in. Misschien ben ik van de ouderwetse stempel, maar ik ga ervan uit dat het je overkomt en anders niet. Het past niet bij me actief op zoek te gaan naar een man.’

Dionne Stax doorbreekt stilte na dé mediastorm: ‘Schouders ophalen en doorgaan’

Dionne in het kort:
Geboren 22 april 1985 in Boxmeer
Opleiding Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam
 
Carrière: Tijdens haar studie liep Dionne stage bij NOS Headlines, de voorloper van NOS op 3. Na een tweede stage op de binnenlandredactie studeerde ze in 2009 af. Ze kon daarna meteen aan de slag als redacteur op diezelfde binnenlandredactie. In 2012 maakte ze de switch naar presentator van het nieuwsbulletin NOS op 3, in 2013 werd ze een van de vaste gezichten van het NOS Journaal. Dit voorjaar presenteerde Dionne tevens het programma Van onschatbare waarde.
 
‘IK VIND HET MOEILIJK OM ECHT VERLIEFD TE WORDEN’
 
NOS-presentatrice Dionne Stax (31) voelt niet de behoefte om te reageren op haar vermeende affaire met Humberto Tan. Zoals zij zelf zegt: ‘Ik vind het zonde om mijn tijd en energie daarin te stoppen.
Schouders ophalen en door.’ Weet ze diezelfde stoïcijnse houding te bewaren bij de tien pittige dilemma’s die wij haar voorleggen?
 
TATOEAGES MET DE NAMEN VAN AL JE EXEN OF OVERAL PIERCINGS?
‘Ha, ik heb allebei niet! Dat zou ook niet kunnen met mijn werk. Als ik zou moeten kiezen, zou ik gaan voor een piepkleine tatoeage. Met een vriendin heb ik het er weleens over gehad om een kleine tattoo te laten zetten, maar de grote vraag is: wat zou dat dan in vredesnaam worden? Het moet iets zijn waar je je hele leven naar wil kijken en zoiets ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen.’

Heb je tijdens je puberteit nooit een piercing gehad?
‘Ik herinner me de periode waarin piercings helemaal in waren. Omdat iedereen er ineens eentje had, dacht ik: laat maar zitten.
Dan ben ik meteen anti, omdat je weet dat die hype volgend jaar weer voorbij is.’
 
Je was dus een keurig meisje...
‘Ik ben opgegroeid in Boxmeer, Brabant, waar ik een grote vrienden- en vriendinnenclub had. Als tiener gingen we geregeld naar een van de kroegen in Boxmeer, later gingen we ook stappen in Eindhoven en Nijmegen. Ik ging twee of drie keer per week uit, maar ik hield wel in de gaten dat ik mijn school en bijbaantje niet verwaarloosde. Ik wilde al mijn huiswerk gedaan hebben en netjes op tijd met mijn dienst in de horeca beginnen.’
 
EEN MAAND MET JE FAMILIE IN EEN HUISJE OP CENTER PARCS OF ALLEEN THUIS?
‘Zet mij maar met mijn familie in een Center Parcs-huisje! Ik heb een warme band met mijn ouders en met mijn drie jaar oudere zus Charlotte, die met haar vriend in Barcelona woont. Als we allebei vrij zijn, proberen we elkaar op te zoeken en eens per jaar hebben we een zussenvakantie. Maar het zou een unicum zijn om haar weer eens een maand aan een stuk te zien.’
 
Lijken jullie op elkaar?
‘Toen we jong waren, was zij vrij extravert en ik meer introvert. Charlotte was behoorlijk uitgesproken, terwijl ik het vaak al snel goed vond. In de puberteit konden we enorme ruzies hebben, maar met de jaren zijn we steeds meer naar elkaar toe gegroeid.’

Hoe gaat een introvert karakter samen met het podium dat televisie heet?
‘Het grappige is dat ik van tevoren nooit had bedacht dat ik met mijn gezicht op televisie wilde komen. Ik wilde gewoon graag de journalistiek in. Als ik het vak ergens kon leren, dan was dat bij de NOS, dus ik ben op een dag heel brutaal naar de redactie gegaan: ‘Ik wil ervaring opdoen, kan dat hier?’ Ik ben vanaf dag één met een camera en microfoon de straat op gegaan om van alles te maken. Heel crappy dingen, maar af en toe zat er ook wel iets briljants tussen. Ik ben jarenlang redacteur geweest, vervolgens verslaggever en daarna werd me gevraagd of ik niet vóór de camera wilde staan in plaats van erachter.’
 
Dacht je meteen: dit is iets voor mij?
‘Ik twijfelde, maar vond dat ik het moest proberen. Op die manier ben ik geleidelijk in mijn nieuwe rol gegroeid. Dat past bij me. Bij mij moeten dingen niet abrupt gaan. Ik moet de tijd krijgen ergens aan te wennen.’
 
OP STAP MET MARK RUTTE OF MET GEERT WILDERS?
‘Daar mag ik me niet over uitlaten. Wij moeten neutraal blijven, hè.’
 
‘Alsjeblieft niet elke week een onenightstand, daar ben ik echt niet van’
 
Is het lastig dat je je eigen mening nooit mag laten doorschemeren?
‘Het zou naïef zijn te denken dat nieuwslezers geen mening hebben, want we volgen het nieuws bovengemiddeld. Tegelijkertijd snap ik dat het belangrijk is dat wij het nieuws van alle kanten belichten op een objectieve manier. Dat is mijn taak en die neem ik uiterst serieus. Het kost me daarom geen enkele moeite om mijn eigen mening voor me te houden.’
 
Volg je al het nieuws op de voet?
‘Dit voorjaar heb ik drie weken met een vriendin gebackpackt in Vietnam. Er was vaak geen internet, waardoor ik het nieuws noodgedwongen niet kon volgen. Dat vond ik lastig, maar het was ook goed om er even uit te stappen en weer fris te beginnen.’

’Als je inhoudelijk goed bent, waarom zouden ze dan van je af willen?’

VOOR ALTIJD KINDERLOOS OF EEN VIJFLING BAREN?
Korte stilte. ‘Jeetje. Wat een vraag. Daar ga ik geen antwoord op geven, hoor.’
 
Waarom niet?
‘Sinds ik de dertig ben gepasseerd, krijg ik steeds vaker de vraag of ik een kinderwens heb. Ik vind dat zoiets persoonlijks. Het is iets wat je zelf moet beslissen, nog even afgezien van het feit dat de ene vrouw wel kinderen kan krijgen en de andere niet.’

Is er een persoonlijke reden waarom je zo fel bent op dit onderwerp?
‘Bij NOS op 3 hebben we onlangs een aantal topmannen uit het bedrijfsleven vragen gesteld die normaal gesproken alleen aan vrouwen worden voorgelegd. Over hun kinderwens, de zorg voor hun kids, parttime werken. Die mannen wisten niet waar ze moesten kijken van ongemak. De meeste vrouwen ervaren diezelfde gevoelens, want het is gewoon iets wat je voor jezelf wilt houden. Ik vind het daarom ook niet nodig om er iets over te zeggen.’
 
Kun je wel zeggen of je bent opgegroeid met het idee dat je later moeder zou worden?
‘Ik speelde graag met poppen en knuffels, maar ik was ook graag buiten met jongens uit de buurt. Daar valt dus niet veel uit af te leiden, haha.’
 
BOER ZOEKT VROUW OF RAD VAN FORTUIN PRESENTEREN?
‘O, daar gaan we weer. Ik ben gek op Boer zoekt vrouw, en in een interview werd me gevraagd of ik het programma zou willen presenteren. Ik antwoordde: ‘Dat doet Yvon Jaspers al heel goed, maar anders misschien wel.’ Die quote werd vervolgens compleet uit z’n verband gerukt: Dionne Stax wil Boer zoekt vrouw presenteren.’

Geen Boer zoekt vrouw voor jou dus...
‘Dat ik het programma zo leuk vind, heeft te maken met mijn komaf. Mijn opa had een boerderij, mijn oom heeft er nog steeds een. Ik vind het mooi om die boeren en hun zoektocht naar de liefde te zien. Het is echt een programma waarvoor ik ga zitten, maar ik zal nooit puur amusement gaan doen. De afgelopen maanden heb ik bij omroep MAX Van onschatbare waarde gepresenteerd. Daar zit wel amusement in, maar het is óók informatief. We vertellen de verhalen achter de objecten, hebben persoonlijke gesprekken met de verkopers.’

‘Het past niet bij me actief op zoek te gaan naar een man’

Zit er een switch à la voormalig NOS presentator Rik van de Westelaken aan te komen?
‘Mijn werk bij het NOS Journaal is fantastisch. Ik zit boven op de actualiteit, dat is waar mijn hart ligt. Alleen mis ik het soms om gesprekken te voeren met mensen. Gelukkig krijg ik van de NOS de laatste tijd meer ruimte daarin ervaring op te doen.’
 
EEN LEVEN ALS NON OF ELKE WEEK EEN ONENIGHTSTAND?
‘Alsjeblieft niet elke week een onenightstand, daar ben ik echt niet van. Ik zou niet weten wat ik met een onbekende man in mijn huis zou moeten doen. Wegwezen jij! Ik ben daar niet voor gemaakt. Dan maar een non, haha.’

Houd je er als je op een man afstapt rekening mee dat je bekend bent?
‘Nee, daarin voel ik me niet belemmerd. Ik ben sowieso niet iemand die in de lampen gaat hangen. Ik hou er meer van om in de kroeg wat te drinken met vrienden.’

ELKE WEEK COCAÏNE SNUIVEN OF ELKE MAAND EEN SPUITJE BOTOX?
‘Wat dacht je van allebei niet? Ik heb nooit gerookt, maar in mijn puberteit leek het me een goed idee om een keer een hijs van een joint te nemen. Dat was geen succes, haha. Je maakt me wel gelukkig met een lekkere gin-tonic, een wijntje of een biertje.’
 
Je slaat de botox over. Heb je daarwel een mening over?
‘Voor nu zeg ik: het is niet nodig. Ik heb wel mijn dagcrèmes en een wallencrème waar ik erg blij mee ben. Nu ik wat ouder word, kies ik ook vaker voor de duurdere maskers. Je weet het nooit, misschien werkt het.’
 
Ben je bang dat je op een bepaalde leeftijd uitgerangeerd zult zijn?
‘Ik hoop dat mijn werkgever tegen die tijd verder kijkt dan alleen mijn uiterlijk. Als je inhoudelijk goed bent, waarom zouden ze dan van je af willen? Mijn grote voorbeeld is de Amerikaanse televisiejournalist Barbara Walters, die is doorgegaan tot ze in de tachtig was. Niet dat ik per se tot op zo’n hoge leeftijd wil blijven werken, maar om aan te geven dat je altijd je weg wel vindt als je ergens goed in bent.’
 
EEN RELATIE MET EEN VROUW OF VOOR EEUWIG VRIJGEZEL?
‘Weet je, dan ga ik voor een relatie met een vrouw. Ik heb nog nooit iets met een vrouw gehad, maar liever dat dan de rest van mijn leven alleen blijven.’

JE HOOFD KAALSCHEREN OF IN ÉÉN KLAP 25 KILO AANKOMEN?
‘Mijn hoofd kaalscheren. Dan zou ik een pruik gaan dragen, want volgens mij heb ik een heel raar, groot hoofd.’
 
‘Volgens mij heb ik in mijn hele leven nog nooit een dieet gevolgd’
 
Doe je er veel aan om op gewicht te blijven?
‘Ik heb een weegschaal, maar ik heb er al een jaar niet op gestaan. Het moment dat ik in actie kom, is als ik in de spiegel kijk en denk: dit is niet goed. Dan moet ik wat harder aan de bak. Ik sport sowieso twee keer per week en probeer zo gezond mogelijk te eten, maar soms ook even niet.’
 
Hoe streng ben je met eten?
‘Ik ben van mening dat je alles met mate moet doen. Maar een koekje bij de koffie, dat hoort er gewoon bij.’
 
Zijn er periodes geweest dat je minder lekker in je vel zat?
‘Ik was zo’n meisje dat heel jong vrouwelijke vormen kreeg. Dat vond ik vervelend, maar ik ben nooit gaan diëten. Volgens mij heb ik in mijn hele leven nog nooit een dieet gevolgd.’
 
EEN KAST VOL H&M OF DRIE DESIGNERSTUKKEN?
‘Jaren geleden had ik geantwoord: ‘Doe mij die kast vol H&M maar.’ Tegenwoordig kan ik de kwaliteit van design meer waarderen. Ik ga dus voor designerstukken, ook omdat ik weet dat ik daar lang mee doe.’
 
‘Op tv ben ik een nettere, zakelijker versie van mezelf: hakken, keurige rok...’
 
Zie je er privé hetzelfde uit als op tv?
‘Op tv ben ik een nettere, zakelijker versie van mezelf: hakken, keurige rok of pantalon. Ik vind het leuk om er verzorgd uit te zien, maar ik ben ook blij als ik in een joggingbroek op de bank kan ploffen.’
 
Is ijdelheid je vreemd?
‘Ik merk dat ik met de jaren zekerder over mezelf ben geworden en me minder druk maak over mijn uiterlijk. Zie ik dat ik wallen onder mijn ogen heb, dan denk ik: dit ben ik, morgen weer een nieuwe dag.’
 
Ben je blij met wat je in de spiegel ziet?
Lachend: ‘Over het algemeen wel, maar niet als ik voor een vroege dienst om half vier ’s nachts moet opstaan.’

Inkoppertjes Dionne Stax:
Bezorgd over ‘Tot op zekere hoogte over mijn familie en vrienden. Ik wil dat het goed met ze gaat.’
Verheugt zich op ‘De nieuwe projecten die ik dit jaar ga doen.’
Heeft een hekel aan ‘Haring. Zo vies.’
 
Mag ’s nachts wakker gemaakt worden voor ‘Ik werd laatst wakker omdat er allemaal alarmen afgingen. Toen ik de gordijnen opentrok, was alles door een grote stroomstoring pikkedonker. Dat vond ik heel bijzonder, want zo had ik Amsterdam nog nooit meegemaakt. Daar mag ik nog wel een keer voor worden wakker gemaakt.’
 
Is verslaafd aan ‘Bastogne-koeken. Bij elk kopje koffie neem ik een bastognekoek.’
Kan niet zonder ‘Wasverzachter. Bij elk wasje. En ik gooi er altijd veel te veel van dat spul in.’
Blijft thuis voor ‘Een potje mens-erger-je-niet. Ik heb dammen ook weer herontdekt. Ik vind het heerlijk om spelletjes te spelen met familie of vrienden.’

Je kunt het hele interview met Dionne Stax lezen in Flair 16. Morgen in de winkel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten