zaterdag 6 augustus 2016

Dionne Stax onthult geheim: 'Ik stap echt niet elke dag stralend uit bed'


Dionne Stax onthult geheim: 'Ik stap echt niet elke dag stralend uit bed'


Ze is de leukste en populairste nieuwslezer van de NOS, maar wie is Dionne Stax nou eigenlijk? ,,Ik heb geen kinderen, ook geen relatie'', vertelt de 31-jarige presentatrice. ,,Maar ik voel geen gemis, echt niet.''

Helemáál wennen doet het nooit: om half 4 's ochtends de wekker horen gaan om dan tot het middaguur in goed uitgeruste toestand heel wakker wordend Nederland het laatste nieuws te brengen. ,,Ik doe het al drie jaar, maar het is echt niet zo dat ik elke dag stralend uit bed stap.''

Dionne Stax NOS Journaal presentatrice op 6 augustus 2016 tijdens uitzending opening Olympische Spelen Rio Live nieuws.


En nu Dionne Stax (31) ook met regelmaat avondjournaals mag presenteren, is het leven er niet bepaald regelmatiger op geworden.

,,Of dat soms killing is? Zeker wel. Je kan vaak niet 's avonds nog wat gezelligs ondernemen. Dit werk moet je dus écht heel leuk vinden.'' En gelijk daar achteraan: ,,Ah, wat klink ik toch zielig zo. Het ís leuk werk.

Je moet alleen iets creatiever plannen. Ik deed laatst nog een weekendje Gent met mijn vriendinnen uit Boxmeer, waar ik vandaan kom. 
Zo probeer ik mijn sociale leven een beetje te behouden.''

Het ging na binnenkomst bij de NOS vlot met Dionne Stax. Vier jaar geleden deed ze nog NOS op 3, en inmiddels is ze al niet meer weg te denken als presentator van het 'serieuze grote' NOS Journaal.

In januari 2015 kreeg ze haar eerste breaking news voor de kiezen met de aanslag op het hoofdkantoor van Charlie Hebdo in Parijs. In de woonkamer van haar huis in Amsterdam hangt een ingelijste editie van het satirische weekblad.

,,Ik kijk er nog regelmatig naar. Het is een soort aandenken aan mijn eerste grote journalistieke nieuwsuitzending. Zoiets blijft je altijd bij.''

,,Het is heerlijk om te improviseren, niet altijd vast te zitten aan die autocue,'' vervolgt Stax terugblikkend op die hectische live-uitzending. Inmiddels mag het jongste gezicht van de nieuwsomroep vaker de deur uit en versloeg ze onder meer Sail Amsterdam, Koningsdag, een verkiezingsdebat, en volgende maand voor de eerste keer de Vierdaagse in Nijmegen.

,,Ik ben meer dan de serieuze Dionne. Ik ervaar het als een vrijheid om meer van mezelf te kunnen laten zien.''

Dat roept de woorden van onder anderen Rick Nieman en Roelof Hemmen in herinnering, die bij het verlaten van RTL Nieuws opbiechtten na decennia autocue te snakken naar meer bewegingsvrijheid.

'Het korset ging knellen', riep Roelof Hemmen vorige maand nog in deze krant. Stax zegt dit niet zo te ervaren, omdat ze meer wil doen dan alleen studiowerk. Een wens die ze ook bij haar werkgever neerlegde.

Dionne Stax NOS Journaal presentatrice op 5 augustus 2016 tijdens 18.00 uur nieuws.


Dertigerscrisis

Ze vindt 'gewenning' sowieso een eng begrip. ,,Ik kijk constant naar manieren om mezelf te blijven ontwikkelen. Ik moet niet het gevoel hebben dat ik stilsta.

Dat is nu nog zeker niet het geval hoor, maar het lijkt me niet gezond mijn hele leven hetzelfde te doen. Van dat idee krijg ik toch een lichte paniekaanval. Ik ga binnenkort een paar weken backpacken in Vietnam.

Met een vriendin, maar ik ben ook het type dat alleen zou gaan. Ik ben altijd bang dat ik over tien jaar terugkijk en denk: jeetje, is dat het enige dat ik heb gedaan?''

,,Nee, dat is geen dertigerscrisis'', vult ze zelf aan. Lachend: ,,Die heb ik al gehad. Ik denk dat iedereen die tegen de 30 loopt dat wel heeft.

Al je vrienden om je heen gaan trouwen, krijgen kinderen. Ik heb geen kinderen, ook geen relatie. Maar ik ben er eigenlijk wel blij mee,'' aldus de jonge nieuwslezeres.

Dromen, plannen, ambities uitspreken; Stax wil er niets van weten. Ze sluit in elk geval het presenteren van andere journalistiek gerelateerde programma's niet uit.

,,Oké, Boer Zoekt Vrouw zou ik wel willen doen. Fantastisch vind ik dat'', wil ze nog kwijt.

,,Mensen willen je graag in een hokje kunnen stoppen. Mijn mentor schreef in ons schooljaarboek dat hij mij later wel in een mantelpak en op hoge hakken over straat zag lopen.''

Ze trekt haar benen op. ,,Kijk, gympies. Ik ben niet zo'n typisch meisje-meisje. Je vindt maar wat je vindt. Ik word daar steeds makkelijker in. Hoe de kijker nu weer over mij denkt? Ik trek me er niets meer van aan.''

Aangepaste uitzendtijden 'NOS Journaal' tijdens Olympische Spelen

Door de vele live uitzendingen tijdens de Olympische Spelen vanuit Rio de Janeiro zijn de uitzendtijden van het 'NOS Journaal' aangepast.

Ook verhuizen de bulletins regelmatig naar een andere zender. Dit geldt ook voor het Journaal van 20.00 uur dat in verband met de Olympische programmering wisselend op NPO 1 en op NPO 2 wordt uitgezonden.

Dionne Stax in Nieuwsuur NOS Journaal presentatrice op 5 augustus 2016.

Kleding: Op 5 augustus 2016 droeg Dionne Stax een prachtig blauw jurkje van LaDress, zie mooie foto van @LaDress tweet op twitter, LaDress in the media.


OCHTEND
Maandag 8 augustus keren de reguliere ochtendjournaals terug, maar ook deze uitzendingen met Dionne Stax zijn wisselend via NPO 1 of NPO 2 te zien.

Op NPO 1 worden tijdens werkdagen regelmatig flitsjournaals uitgezonden in de programma’s van NOS Studio Rio tussen 07.00 en 09.00 uur.

De flitsjournaals duren ongeveer drie minuten. Hieronder is een overzicht van de ochtenduitzendingen te zien:

    06.30 uur: NPO 1: NOS Journaal, maximaal 5 min.
    07.00 uur: NPO 2: NOS Journaal
    07.20 uur: NPO 1: Flitsjournaal
    07.40 uur: NPO 1: Flitsjournaal
 
  08.00 uur: NPO 2: NOS Journaal
    08.20 uur: NPO 1: Flitsjournaal
    08.40 uur: NPO 1: Flitsjournaal
    09:00 uur: NPO 1 en 2: NOS Journaal

MIDDAG/AVOND
Om 13.00 uur is er een 'NOS Journaal' met Sport, maar zonder sportpresentator. Om 14.00 uur volgt een regulier middagbulletin maar dat verhuist naar NPO 2.

De regioblokken in de journaals van 12.00 en 15.00 uur gaan gewoon door. Tussen 14.00 en 18.00 uur komen, afhankelijk van de wens van de eindredactie van de sportuitzendingen, ook flitsjournaals op NPO 1 voor.

Om 18.45 uur volgt op NPO 1 een flitsjournaal  van maximaal drie minuten en om  21.30 uur is op NPO 1 een flitsjournaal.

Meteen na het programma NOS Studio Olympic Park, dagelijks van 23.00 tot 23.54 uur op NPO 1, volgt een flitsjournaal. De eerste keer is op vrijdag 5 augustus.

Met ingang van 22 augustus, als de Olympische Spelen achter de rug zijn, is alles weer normaal voor Dionne Stax.
 

1 opmerking: