maandag 22 augustus 2016

Interview met Dionne Stax tijdens NOS festival van het nieuws


Interview met Dionne Stax tijdens NOS festival van het nieuws


Onderstaand interview is afgenomen door Bo van Geijn.
 
Bo komt uit Arnhem en is op dit moment 17 jaar oud.
 
Sinds september 2015 studeert hij journalistiek aan de Fontys Hogeschool in Tilburg.
 
Op zijn blog vertelt hij wat hij op journalistiek gebied allemaal meemaakt tijdens zijn studie.

Zo interviewde hij tijdens het 'NOS festival van het nieuws' de grote Nederlandse TV sterren Marco Verhoef, Dionne Stax, Marga van Praag en Rob Trip.
 
Het waren weliswaar geen gesprekken van een kwartier maar toch een leuke ervaring voor Bo, als beginnend journalist.
 
Onderstaand is een uitgetypt interview met NOS Journaal presentatrice Dionne Stax.


Kijk zelf ook eens op zijn blog.
 
Presentatrice Dionne Stax

Dionne Stax is presentatrice van het NOS journaal. Hoelang ze dat al is, beantwoordt ze in een van de vragen hieronder.

Wat is het leukste aan het werken bij de NOS?

Stax:“Het leukste aan mijn werk nu is dat ik als presentator iedereen mag vertellen wat er gebeurt in de wereld.
 
Wereldwijd maar ook in Nederland, al die informatie komt bij ons binnen en wij moeten dat selecteren en zo goed mogelijk overbrengen. En dat is wel heel bijzonder om te doen.”

Hoe ziet voor u een werkdag eruit?

Stax:“Heel verschillend want ik werk in de ochtend, middag en avond. Maar in de ochtend bijvoorbeeld sta ik om half vier op. En dan ben ik om vijf uur op de redactie.
 
Dan kijk ik naar alle berichten van persbureaus die daar binnen komen. Ook lees ik de kranten en daar maak ik een overzicht van.
 
Dan gaan de redacteuren aan de slag om de onderwerpen te maken.
 
Dan moet ik me omkleden en naar het haar en de make-up want dat hoort er ook allemaal bij.
 
En dan kom ik terug en ga ik alle teksten aanpassen zodat ze voor mij goed uitspreekbaar zijn. Vervolgens ben ik ieder half uur live.”


Hoe lang doet u dit werk al?

Stax: “Ik werk nu acht jaar bij de NOS. Ik ben als stagiair binnen gekomen. Daarna was ik redacteur dus bereidde ik echt de onderwerpen voor.
 
Toen ben ik een tijdje NOS verslaggever geweest bij NOS op 3. En vervolgens werd ik presentator.”

Als presentator ga je niet zelf op pad?

Stax: “Nee, ik heb wel speciale uitzendingen. En dan mag ik wel even buiten de studio. Bijvoorbeeld SAIL of bij de verkiezingen en dat is wel heel erg leuk. Dat is even net wat anders.”

Wat maakt iedere dag zo anders?

Stax: “Iedere dag is het nieuws weer anders en dat maakt het nooit vervelend om te werken.
 
Het is altijd weer spannend, je weet nooit wat de dag gaat brengen.”

De kleding keuze van vrouwelijke nieuwslezeressen is altijd wel een 'dingetje', gezien het grote aantal reacties hierover op socialmedia en twitter.

Zo droeg Dionne Stax op 20 augustus 2016 een mooi blauw jurkje van @LaDress by Simone van Trojen.
 
Oplettende kijkers viel meteen op, dat haar collega Astrid Kersseboom hetzelfde kledingstuk, nou ja, een paar maten groter dan, een aantal dagen eerder al droeg tijdens een uitzending van het NOS Journaal.

De reacties waren natuurlijk niet van de lucht, zoals te zien is op deze foto van een tweet: "Dionne Stax heeft het jurkje van Astrid geleend", etc..


Geen opmerkingen:

Een reactie posten