donderdag 18 augustus 2016

Dionne Stax, NOS Journaal presentatrice: 'Kunnen we afspreken dat het nooit meer over mijn uiterlijk gaat?'


Dionne Stax, NOS Journaal presentatrice: 'Kunnen we afspreken dat het nooit meer over mijn uiterlijk gaat?'
 
Wat zijn dit voor vragen? Interview met Dionne Stax uit de Volkskrant.


Dionne Stax (30), rijzende ster onder de journaalpresentatoren, wil niets meer over haar uiterlijk horen. Dan liever de Vierdaagse.

Sinds ze twee jaar geleden de overstap maakte van NOS op 3 naar het NOS Journaal, behoort Dionne Stax niet alleen tot de jongste, maar ook de populairste gezichten van de nieuwsomroep. De geborene Brabantse ontwikkelt zich als een komeet binnen de Nederlandse omroep. Het mega multi talent is onderdeel van het ochtendritueel van miljoenen Nederlanders, nam bij de Provinciale Staten-verkiezingen het swipeje over van Herman van der Zandt en kende een bitterzoete doorbraak toen ze op 7 januari verslag deed van het nieuws rond de aanslag op Charlie Hebdo.

Ochtendjournaal of avondjournaal?

Dionne Stax: 'Dan ga ik toch voor de avondjournaals. Ik heb nu twee jaar veel ochtendjournaals gedaan. Dat vind ik mooi omdat je onderdeel bent van het ochtendritueel van mensen. Ze staan met mij op. Misschien ben ik wel de eerste die ze zien, ik praat ze bij over wat er vannacht is gebeurd en wat er vandaag gaat gebeuren.

Maar ik word doodongelukkig als ik stil sta. In de avondjournaals kan ik mezelf ontwikkelen. Die journaals zijn uitgebreider, er is meer ruimte voor verdieping en meer tijd om je goed in onderwerpen in te lezen.

'En ik moet zeggen... het is echt niet zo dat ik elke ochtend, als mijn wekker om half 4 gaat, denk: wat ontzettend fijn dat ik mijn bed uit mag.'

Zachte G of Gooische R?

Dionne Stax: 'Zachte g. Ja, dat is waar ik vandaan kom; ik ben opgegroeid in Boxmeer. Ik heb van nature een Brabantse tongval. Niet zwaar, maar toen ik hier kwam, zeiden ze dat het misschien een goed idee was om wat spraaklessen te nemen. Okeee...

'Dat was confronterend. Stond ik bij zo'n logopediste voor de spiegel te oefenen. Daardoor ging ik de hele tijd op mezelf letten. Ik werd er zo zelfbewust van, om gek van te worden. Ik vroeg mezelf op een gegeven moment af waar ik mee bezig was. Maar goed, als je bij het journaal werkt, moet je sommige dingen aanpassen.


Als nieuwslezer is het je taak de kijker het nieuws te vertellen. Daarbij moet je zorgen dat er zo min mogelijk afleiding is: geen opvallende kleding, duidelijk spreken en netjes articuleren. Maar ik heb ook iets van mijn Brabantse tongval behouden. Ik ben en blijf tenslotte Dionne uit Boxmeer.'

7 januari 2015: hoogte- of dieptepunt?

Dionne Stax: 'Ja, dat is lastig. Ik kan niet van een hoogtepunt spreken, want je hebt liever niet dat zoiets gebeurt. Het was vreselijk nieuws. Maar voor mij was het een bijzondere dag. Toen het nieuws binnenkwam op de redactie dacht ik: dit is mijn moment, nu moet ik ervoor gaan. En het lukte. De beelden die binnenkwamen, de mailtjes, de informatie; ik kon het allemaal verwerken, had het in handen.

'Het was heftig nieuws, ook omdat het ging om Charlie Hebdo - een journalistieke instelling. Daar stond ik bij stil, maar ik dacht ook: het is nu zaak dat ik het nieuws goed ga brengen. Op het moment dat er iets ernstigs gebeurt, zijn wij er - ben ik er - om dit zo goed mogelijk aan de kijker te vertellen. De beelden van de agent die werd doodgeschoten waren schokkend, maar ik was er niet enorm van slag van. Dat is geen hardheid, maar een professionele blik. Ik kan het niet allemaal laten binnenkomen.

'Aan het eind van de dag, toen ik na de uitzendingen de studio uitliep, kreeg ik applaus van collega's. Dat was natuurlijk heel gek na wat er allemaal was gebeurd. Maar voor mij was het wel de eerste keer dat ik zulk groot nieuws versloeg.

Mijn collega's zeiden dat ik zou instorten als ik thuiskwam, maar dat was niet zo. Ik zat te stuiteren op de bank, kreeg een adrenalinekick. Toen heb ik mijn vrienden gebeld en gezegd: 'Jongens, ik móét de kroeg in.'
 
Uitgesproken of ingetogen?

Dionne Stax: 'Als ik het nieuws presenteer ben ik mezelf, maar je ziet wel altijd een serieuze kant van me, een neutrale kant, een keurige kant, ja. Ik kan niet overal mijn mening over geven. Sterker nog: dat mag niet.

Niet dat dat in mijn contract staat, maar dat doe je gewoon niet als nieuwslezer. Wij zijn er bij het journaal om te vertellen wat er in de wereld gebeurt, niet om daarop te commentariëren. Dat is aan de kijker.

Het zou raar zijn als ik bijvoorbeeld mijn politieke voorkeur zou uitspreken. Als kijker denk je dan: ja, dat kan die tante wel zeggen, maar ondertussen... Dus ja, daar ben ik beperkt in. Ik móét neutraal zijn. Ook als ik bijvoorbeeld bij een ander televisieprogramma te gast ben, moet ik me inhouden. Dat is soms lastig, want ik ben iemand die graag praat en een sterke mening heeft.'
 
Uiterlijk: last of lust?

Dionne Stax: 'Oh men, serieus, moeten we het hierover hebben? Ik ben weliswaar ook aangenomen om de wat jongere journaalkijker tegemoet te komen, maar verder ben ik niet zo met mijn sexy uiterlijk bezig.

Ik baal ervan dat het er vaak wel over gaat. Heb ik net een journaal gepresenteerd over Syrië en de vluchtelingencrisis, krijg ik een mailtje over hoe ik eruitzie. Het is zo'n dooddoener. Kunnen we niet afspreken dat het nooit meer over mijn uiterlijk gaat?'
 
Nieuwsuur of Netflix?

Dionne Stax: 'Misschien een beetje raar dat ik dit zeg, maar ik volg het nieuws vooral via internet. Ik ben geen lineaire kijker, zoals dat heet.
 
 Ik ga liever sporten of iets met vrienden doen en als ik dan 's avonds thuis ben, kijk ik op mijn telefoon terug wat er allemaal is voorbij is gekomen in de journaals en op Nieuwsuur, op een moment dat ik zelf bepaal.

'Maar als ik een hele dag bezig ben geweest met serieus nieuws kan mijn hoofd ook vol zitten. Dan is het lekker een knop om te zetten en me in een compleet andere wereld te wanen. Ik heb net Narcos gekeken, geweldig!

Voor die serie hebben ze ook authentieke beelden gebruikt en dat maakt het in combinatie met het acteerwerk megarealistisch. En je weet hoe het gaat lopen, maar toch blijft het spannend. Echt een van de beste series tot nu toe.

    Ik heb altijd keihard gewerkt en ben hier niet gekomen door een negen-tot-vijfmentaliteit te hebben

Nieuwslezer: journalist of presentator?

Dionne Stax: 'Echt beide. Nieuwslezer klinkt een beetje denigrerend. Alsof je even een tekstje opleest en dat was het. Maar je bent echt van a tot z bij het journalistieke proces betrokken. Ik kom binnen, vergader mee, overleg met de eindredacteur, denk na over de volgorde van de onderwerpen, zoek nieuws en schrijf teksten.

Mensen zeggen weleens dat ik gemakkelijk werk heb; dat ik de redactie binnenkom, even de make-up inga, één journaal doe en dan weer naar huis ga. Alsof je als nieuwslezer een soort glamoreus leven hebt. Maar ik heb altijd keihard gewerkt en ben hier niet gekomen door een negen-tot-vijfmentaliteit te hebben.'
 
Carnaval vieren of De Vierdaagse lopen?

Dionne Stax: 'Dan wordt het toch de Vierdaagse. Ik had nooit gedacht dat ik afritsbroeken, loopschoenen en heuptassen leuk zou vinden. Maar zeven jaar geleden vroeg mijn oom, die in militaire dienst zat en dus altijd de Vierdaagse liep, of ik een keer mee wilde lopen. Ik vond het toen zo leuk!

Ik weet dat het op televisie supersuf overkomt, maar de Vierdaagse van de televisie is niet zoals ik hem ervaar. De sfeer is enorm gemoedelijk en ik loop met een groep heel leuke mensen. We hebben samen pijn, zien samen af. Ik heb er zelfs een vriendengroep aan overgehouden waarmee ik af en toe ga eten.'

Mooie NOS presentatrice Dionne Stax baalt soms van focus op haar uiterlijk

NOS-nieuwslezeres Dionne Stax (30) is alweer twee jaar het ochtendritueel van veel Nederlanders. De jonge en knappe blondine Stax ziet haar job als een combinatie van journalist en presentatrice. Het is niet zo glamoureus als men denkt, meent ze. Bovendien baalt ze ervan dat vaak over haar knappe koppie wordt gepraat. 'Het is zo'n dooddoener.'

Stax maakte in 2013 de overstap van NOS op 3 naar het NOS Journaal. Ze is het jongste gezicht van de nieuwsomroep en is betrokken bij het gehele journalistieke proces van het ochtendjournaal.

In een interview met De Volkskrant vertelt de knappe dertiger uit Boxmeer dat ze bijna niet bezig is met hoe zij eruit ziet. ,,Ik ben weliswaar ook aangenomen om de wat jongere journaalkijker tegemoet te komen, maar verder ben ik niet zo met mijn uiterlijk bezig'', geeft ze toe.

,,Ik baal ervan dat het er vaak wel over gaat. Heb ik net een journaal gepresenteerd over Syrië en de vluchtelingencrisis, krijg ik een mailtje over hoe ik eruitzie. Het is zo'n dooddoener.''

'Even de make-up in'
Het liefst wil Stax het in interviews niet meer over haar uiterlijk hebben. Meer belangrijk vindt ze dat Nederland beseft dat ze een harde werker is.

,,Je bent echt van a tot z bij het journalistieke proces betrokken. Ik kom binnen, vergader mee, overleg met de eindredacteur, denk na over de volgorde van de onderwerpen, zoek nieuws en schrijf teksten'', licht ze haar baan bij de NOS toe.

Dionne Stax: ,,Mensen zeggen weleens dat ik gemakkelijk werk heb; dat ik de redactie binnenkom, even de make-up inga, één journaal doe en dan weer naar huis ga.

Alsof je als nieuwslezer een soort glamoreus leven hebt, een babe bent. Maar ik heb altijd keihard gewerkt en ben hier niet gekomen door een negen-tot-vijfmentaliteit te hebben.''

CV Dionne Stax

1985 Geboren in Boxmeer

2007 Stage NOS Headlines

2009 Master communicatiewetenschap, Universiteit van Amsterdam

2012 Redactie en presentatie NOS op 3

2013 Ochtend- en daguitzendingen NOS Journaal

2015 Avonduitzendingen NOS Journaal

Dionne Stax woont in Amsterdam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten