donderdag 4 augustus 2016

Dionne Stax ontvangt oud NOS-Journaal presentatoren in Villa NOStalgia i.h.k.v. 60 jaar 'Journaal'


Dionne Stax ontvangt oud NOS-Journaal presentatoren in Villa NOStalgia i.h.k.v. 60 jaar 'Journaal'


De jongste NOS-Journaal-presentator, Dionne Stax, ontvangt een aantal van haar illustere voorgangers in Villa NOStalgia.

Dionne Stax blikt met enkele oud-presentatoren van het NOS Journaal terug op hún tijd. Eugènie Herlaar, Eef Brouwers, Marga van Praag, Philip Freriks en Sacha de Boer vertellen over nieuwsgebeurtenissen die hen in die periode persoonlijk hebben geraakt.

Dit keer niet in hun 'vertrouwde' studio, maar vanuit een huiskamer in een villa ergens in Nederland waar op diverse tv's de hele dag historische Journaalfragmenten te zien zijn.

Met Dionne Stax halen ze herinneringen op en komen we te weten wie ze waren en wat ze nu doen. De dag is niet geheel zonder deadline. Er moet een gezamenlijk diner worden voorbereid, en dat moet gemaakt en genuttigd zijn vóór het NOS Journaal van 20.00 uur.

Het NOS Journaal viert heel even feest

Het o zo serieuze NOS Journaal viert éven feest. Het nieuwsprogramma bestaat precies zestig jaar. Dat wordt gevierd met een aantal speciale jubileumuitzendingen.

Hoe wordt 60 jaar NOS Journaal gevierd?

Op 5 januari 1956, om acht uur ’s avonds, klinkt voor het eerst de tune van het journaal. En zo gaat dat nog steeds, elke dag weer. Maar met steeds andere presentatoren die al zitten, staand of lopend het nieuws vertellen.

Een aantal ex-presentatoren van het NOS Journaal zoals Eva Jinek en Maartje van Weegen zie je vandaag terug, zij presenteren de dagjournaals.

Rond het journaal van 20.00 uur laat Annechien Steenhuizen je via NPO 2 live meekijken achter de schermen van de uitzending terwijl Rob Trip op NPO 1 het nieuws presenteert.

Waarom wil ik dat weten?

Een televisieprogramma dat al 60 jaar bestaat! Dat moet GTST nog maar zien te halen. En als één tv-programma kans maakt om de honderd te gaan halen dan is dat het journaal wel. Toekomstperspectief dus!

Zie je jezelf wel als nieuwslezer? Op zondag 10 januari wordt het Festival van het Nieuws in Hilversum gevierd en kun je bijvoorbeeld een workshop ‘het journaal presenteren’ volgen. Wel vooraf inschrijven!

Wanneer is dit allemaal?
De jubileumuitzending van het NOS Journaal is om 20.00 uur te zien op NPO 1 met op NPO 2 van 19.30 De achterkant van NOS Journaal.

Villa NOStalgia is diezelfde avond om 21.25 uur te zien op NPO2. In dit programma blikt Dionne Stax samen met een aantal oud-presentatoren, onder wie Sacha de Boer en Philip Freriks, terug op zestig jaar journaal.

achter de schermen in Villa NOStalgia

Vanwege het 60-jarig jubileum zijn 5 oud presentatoren van het NOS Journaal een dag bij elkaar gekomen om terug te blikken op hun tijd. Het resultaat is het speciale programma, Villa NOStalgia, op NPO 2. Hier een kijkje achter de schermen van die dag.

NOStalgia: tientallen jaren Journaalervaring in een villa, geschreven door Dionne Stax, presentator.

"Wisten jullie dat Joop van Zijl altijd twee gehaktballen meenam naar de make-up?", vraagt Philip terwijl hij de pompoen in stukken snijdt. "Joop was verslaafd aan gehaktballen!"

In de keuken van Villa NOStalgia klinkt hard gelach van de andere oud-anchors. "Ja," vervolgt Marga, "ik heb ooit eens in zijn kastje gekeken en toen geneerde hij zich. Daar, in dat kastje, lag een extra gehaktbal!"

Het is mooi om ze zo samen te zien: tientallen jaren aan journaalervaring in een villa: Eugenie Herlaar, Eef Brouwers, Marga van Praag, Philip Freriks en Sacha de Boer.

Jarenlang waren ze de vertrouwde gezichten in onze huiskamer en brachten ze ons op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de wereld.

Tot zover de overeenkomsten. Want het journaal van Philip zag er toch wel wat anders uit dan dat van Eugenie, uit de jaren 60.

"Ik kreeg witte poeder in mijn haren", vertelt ze, "om wat accenten aan te brengen op de zwart-wit tv. Anders leek het net alsof ik een zwart mutsje droeg."
Marga heeft de leiding

Het is nog vroeg in de middag wanneer in Villa NOStalgia deze en andere verhalen te horen zijn. De hoogte- en dieptepunten, de rituelen... Niets blijft onbesproken. Maar bij alleen praten blijft het niet.

Het vijftal krijgt ook nog een opdracht: voor het Journaal van 20.00 uur begint moeten ze een driegangendiner bereid en opgegeten hebben. Op het menu: Thaise pompoensoep, ribeye in rode wijnjus met ovenaardappelen en gegrilde groenten, en een chocoladetaart.

Aan Marga de eer om de leiding over de keuken te nemen en de taken te verdelen. De heren maken het voorgerecht en vragen zich daarbij hardop af hoe ze dat moeten doen. De dames verzorgen het hoofd- en nagerecht. En ondertussen wordt er heel veel teruggeblikt.

"Wat was ik nog een kereltje", zegt Eef wanneer hij naar oude journaalbeelden van zichzelf kijkt die op verschillende tv's in de villa te zien zijn. "Ik begon in 1973. Het waren de jaren van de Anjerrevolutie en de treinkapingen. Mensen zagen me ineens als een meneer."

Hij moest wennen aan het bestaan als bekende Nederlander. Er waren in die tijd nog geen commerciële netten, dus als de tv aan ging, was de kans groot dat Eef daar op te zien was.

"Ik kreeg wel eens brieven. Zelfs een met een sleutel erbij. De dame in kwestie had er uitgebreid bij geschreven waar ze woonde. Op advies van Fred Emmer heb ik de brief meteen aan mijn vrouw laten zien."

In de jaren 80 verruilt Eef de journalistiek voor de woordvoering. Eerst werkt hij bij Philips, later bij de Rijksvoorlichtingsdienst. Daar maakt hij roerige tijden mee, onder andere door de ophef rond de vader van Máxima. Was hij niet liever bij het Journaal gebleven? "In alle eerlijkheid", antwoordt Eef, "ik kijk met heel veel liefde en warmte op mijn hele leven terug."

In de keuken is het inmiddels een gezellige chaos. De pompoen is aan het garen in de pan en de aardappelen worden door Marga zorgvuldig op de ovenschaal gelegd, samen met flink wat tenen knoflook, champignons en tijm. "Mensen vonden mij goed of verschrikkelijk", vertelt de oud-presentator.

"Ik kwam van het Jeugdjournaal en daar richtte ik me rechtstreeks tot de kinderen. Maar de volwassen kijker wilde juist afstand. Zo gaf ik bij de afkondiging van het late Journaal, voor het slapen gaan, altijd een bemoedigend knikje. Maar dat wilde de kijker helemaal niet."

Naast het presentatiewerk ging Marga ook aan de slag als verslaggever. Ze maakte verhalen die op de redactie de term 'Marga-onderwerp' kregen. "Ik maakte grote, abstracte onderwerpen met een klein voorbeeld duidelijk. Dat vond ik heerlijk om te doen", aldus Marga.

Uiteindelijk moest ze op haar 62ste met pensioen. Iets waar ze op zijn zachtst gezegd niet blij mee was: "Daar ben ik echt behoorlijk ziek van geweest".

Heel anders liep het bij Sacha. Zij besloot zelf om te stoppen nadat ze tien jaar het vaste gezicht van het Journaal van 20.00 uur was geweest. "Ik wilde terug naar mijn oorspronkelijke vak, de fotografie.

Ik wilde buiten zijn en niet meer binnen in Hilversum." Dit tot groot verdriet van vele kijkers die haar verkozen tot mooiste, meest sexy en beste nieuwspresentator.

Zelf blijft ze heel bescheiden: "Als ik daardoor mensen trok die normaal gesproken niet naar het Journaal keken, vond ik het wel prima. Maar het gaat mij wel om de inhoud en niet de tierelantijnen eromheen."

De moord op Theo van Gogh maakte de meeste indruk op de oud-anchor. "Die moord was zo heftig en heeft veel veranderd in ons land." Van haar vertrek bij het Journaal heeft ze nooit spijt gehad: "Ik heb in mijn jaren bij het Journaal zo veel meegemaakt en ik ben op bijzondere plekken geweest. Na tien jaar dacht ik: dit is een mooie afronding, nu is het klaar."

De geur van de pompoensoep komt ons inmiddels tegemoet, terwijl het vlees ligt te garen in de oven. Eugenie maakt de aardbeien schoon die straks op de chocoladetaart komen te liggen. Toepasselijker kan het bijna niet.

Toen Eugenie vijftig jaar geleden achter de presentatiedesk ging zitten, was ze als eerste vrouwelijke nieuwspresentator een opvallende verschijning. Ze kreeg al snel de bijnaam 'toetje van het journaal'.

"Ik heb zelf een sollicitatiebrief geschreven", vertelt ze "omdat ik het niet vond kunnen dat de typisch vrouwelijke onderwerpen over bijvoorbeeld de nieuwe haarmode door mannen werden ingesproken".

Eugenie moest stoppen bij het Journaal toen ze ging trouwen. "Als getrouwde vrouw hoorde je in die tijd niet meer te werken. Maar ik was inmiddels een bekende Nederlander en daardoor werd ik nog veel gevraagd voor presentaties. Ik heb ontzettend veel aan het Journaal te danken."

In de keuken worden de spreekwoordelijke puntjes op de i gezet. Terwijl Philip de rode wijn test, blikt hij terug op zijn periode als anchor. "Het Journaal van 20.00 uur presenteren was een uitdaging", lacht hij.

"Mensen vonden dat ik mij wel eens versprak. Er was veel kritiek en ik vond dat het Journaal daar niet onder mocht lijden. Daarom bood ik in het begin mijn ontslag aan. Pas na tien jaar had ik zelf het gevoel dat ik de juiste balans had gevonden."

Na veertien jaar besluit Philip om echt te stoppen: "Ik vond het wel mooi geweest. Op het moment dat ik de studio uitliep en wist dat ik daar nooit meer terug zou komen, kreeg ik een raar gevoel. Maar ik heb absoluut geen spijt van dat besluit."

Je kunt merken dat de oud-anchors vaker met deadlines hebben gewerkt. Ruim voor het Journaal van 20.00 uur begint, eten we. En het mag gezegd: het smaakt erg goed. Met dank aan Marga.

Een mooi moment om vooruit te blikken: hoe ziet het journaal er over nog eens 60 jaar uit? "Ik denk niet dat televisie dan nog bestaat", antwoordt Sacha. "Het zou mooi zijn als het merk NOS over 60 jaar nog steeds bestaat omdat het, op wat voor een manier dan ook, nog steeds een betrouwbare analyse geeft van wat er allemaal gebeurt", vervolgt Marga.

Philip eindigt met de woorden van de hoofdredacteur: "Je kunt iets voorspellen voor de komende vijf jaar. Tien jaar wordt al heel moeilijk. En als je denkt een voorspelling te kunnen doen voor de komende twintig jaar, dan ben je een volstrekte idioot." Waarvan akte.

In het jubileumprogramma Villa NOStalgia haalt presentatrice Dionne Stax herinneringen op met oud-presentatoren tijdens het koken van een diner. Dat zijn Eugènie Herlaar, Eef Brouwers, Marga van Praag Philip Freriks en Sacha de Boer. Ze blikken terug op hun loopbaan bij het NOS Journaal en geven antwoord op de vraag of er een leven is na het Journaal. Met portretten, veel fragmenten en een unieke bloopers.

Programma in opdracht van de NOS in het kader van 60 jaar Journaal.

Lengte: 35 minuten

'VILLA NOStalgia' blikt terug op 60 jaar 'Journaal'

Ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van het 'NOS Journaal' blikt Dionne Stax met enkele oud-presentatoren terug op hún tijd. Eugènie Herlaar, Eef Brouwers, Marga van Praag, Philip Freriks en Sacha de Boer vertellen over nieuwsgebeurtenissen die hen in die periode persoonlijk hebben geraakt.

Dit keer niet in hun 'vertrouwde' studio, maar vanuit een huiskamer in een villa ergens in Nederland waar op diverse tv’s de hele dag historische Journaalfragmenten te zien zijn. Met Dionne halen ze herinneringen op en komen we te weten wie ze waren en wat ze nu doen.

De dag is niet geheel zonder deadline. Er moet een gezamenlijk diner worden voorbereid, en dat moet gemaakt en genuttigd zijn vóór het 'NOS Journaal' van 20.00 uur.

1,1 miljoen kijkers voor Dionne Stax in Villa NOStalgia

 1,1 miljoen mensen hebben dinsdagavond naar Villa NOStalgia gekeken, waarin Dionne Stax met oud-presentatoren van het NOS Journaal in een villa herinneringen ophaalden.

Het jubilerende NOS Journaal heeft dinsdag om 20.00 uur meer dan 2,5 miljoen kijkers getrokken en voerde daarmee de kijkcijferlijst aan.

Het liveprogramma De achterkant van het NOS Journaal, dat tegelijkertijd liet zien hoe het er tijdens de uitzending achter de schermen aan toegaat, werd gezien door 800.000 kijkers. Dat blijkt uit gegevens van de Stichting KijkOnderzoek van woensdag.
Oud-presentatoren

Het NOS Journaal vierde dinsdag zijn zestigjarig bestaan.

De tv-bulletins werden de hele dag door gepresenteerd door Journaalveteranen als Henny Stoel, Eef Brouwers, Pia Dijkstra en Maartje van Weegen. De enige die er niet bij kon zijn, was Harmen Siezen. Hij brak in december twee nekwervels en is nog aan het herstellen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten