vrijdag 19 augustus 2016

Interview met Dionne Stax in Prat Op Land van Cuijk en Noord-Limburg


Interview met Dionne Stax in Prat Op Land van Cuijk en Noord-Limburg.


Prat Op is een promotiemagazine van de regio Land van Cuijk en Noord-Limburg.

Voor deze editie van Prat Op, die van december 2014, hebben ze Dionne Stax, nieuwslezeres van het NOS-journaal, geïnterviewd. Zo vertelt ze dat ze nog graag in Boxmeer komt om onder andere haar familie en vrienden te bezoeken. Daarnaast vertelt ze over haar bliksem carrière als nieuwslezeres. Het is echt een aanrader om dit interview te lezen, want wat is Dionne toch een spontane vrouw!

Op 29 november 2014 droeg Dionne Stax in de NOS Journaals van die dag een prachtig jurkje van de Boxmeerse modeontwerpster Carola van Benthum.
 
Zie video's, foto's en facebook en twitter berichten.

NOS Journaal-presentatrice Dionne Stax

De 29-jarige Boxmeerse Dionne Stax is dagelijks te zien op tv. Ze presenteert niet alleen het NOS Journaal, maar neemt ook de presentatie van NOS Specials voor haar rekening. Daarnaast is ze veelvuldig bij De Wereld Draait Door voorbij gekomen.

Niet alleen als tafeldame, maar ook met een opmerkelijk fragment uit het begin van haar carrière. Tijd voor een nadere kennismaking.

Al bijna drie jaar is ze één van de vaste NOS-gezichten. Eerst als presentatrice van het flitsende NOS op 3 én sinds juni 2013 neemt ze de ochtend- en middagjournaals voor haar rekening.

“Mensen worden nu met mij wakker. Ze zien mij veel vaker dan toen ik NOS op 3 deed. Dat merk ik ook aan de reacties die ik krijg als mensen mij tegenkomen. Dan hoor ik opeens ‘wat gezellig, net kwam je nog mijn slaapkamer in’. Als ik in Boxmeer ben, spreken mensen mij weleens aan. Dan zeggen ze bijvoorbeeld dat ze trots op me zijn. Dat vind ik erg lief.”


Huwelijksaanzoek

Zelf is ze erg nuchter over haar bekendheid. “Waar ik eerst in de anonimiteit mijn verhaal leverde, ziet nu iedereen het. Als er dan technisch iets mis gaat – zoals bij het schrikfragment – heeft vervolgens iedereen het er over.

En ze hebben gelijk; het is een erg grappig filmpje. Het zag er zo komisch uit. Net alsof ik wakker schoot.” Door dat filmpje valt ze ook op bij de redactie van De Wereld Draait Door. Ze vertelt zelfs in de uitzending dat ze vrijgezel is en krijgt plots allerlei huwelijksaanzoeken in haar inbox. “Nee, ik heb uit die verzoeken geen man gevonden”, reageert ze ad rem.

“Waarom ik toen zei dat ik single was? Dat is zo. Daar ga ik toch niet over liegen? Ik kan om die reacties – net als om het feit dat ik een Mokkel wordt genoemd(Dionne Stax heeft zo'n 2 miljoen hits op Mokkels.nl, een site met foto's en filmpjes van Nederlandse en internationale babes, soms ook naakt) – ook echt lachen. Die mannen die al die berichten en foto’s plaatsen, kijken tenslotte wel naar het Journaal.”

Nieuwsgierig

“Niet dat ik altijd wist dat ik op de buis wilde hoor. Nee, dat ging gewoon in stapjes”, vertelt Stax, terwijl ze ons mee terug in de tijd neemt. Als kind is ze naar eigen zeggen ‘ontzettend nieuwsgierig’. “Tot vervelends toe wilde ik altijd alles uitzoeken.

Ik was altijd benieuwd naar hoe zaken in elkaar staken. ‘Hoezo’ en ‘Waarom dan’ kwamen bij ons thuis regelmatig voorbij. Zeker als ik naar bed moest”, lacht de presentatrice. Na haar examen op het Elzendaalcollege in Boxmeer kiest ze voor Communicatie aan de universiteit.

“Eerst dacht ik dat de commerciële en marketingkant me meer zou trekken, maar na een stage bij een reclamebureau wistik dat dat het niet was. Mijn beeld van het creatieve proces – samen mooie campagnes bedenken – was veel te romantisch.”

Journalistiek

Al snel daarna ontdekt Dionne Stax haar andere liefde: de tv-journalistiek. “Ik wilde dingen uitzoeken en mooie verhalen maken. Tijdens mijn studie heb ik de theoretische kant ontdekt, maar ik wilde ook de praktijk leren. Als dat ergens kan, dan is het bij de NOS.”

Zo gaat het balletje rollen. Ze begint als stagiair, wordt redacteur op de Binnenland-redactie en solliciteert op de functie als presentatrice bij NOS op 3. “Ik dacht gewoon: waarom probeer ik het niet?” Ze is zichzelf voor de camera. “Ik kan Sacha de Boer wel nadoen, maar dan wordt het toch een gekunsteld trucje.

Dat werkt volgens mij niet; dat ziet de kijker ook. Natuurlijk kijk ik naar mijn collega’s. Daar kan ik veel van leren, maar ik ben echt mezelf.

Ik zit als Dionne en ik presenteer als Dionne Stax. Mijn serieuze zelf, want veel Journaalberichten kun je niet met een lollig gezicht bespreken.

Gelukkig heb ik dan leuke uitstapjes zoals, NOS Zomerochtend ten tijde van het WK, waar ik ook ruimte heb om losser te zijn en dus grappig uit de hoek kan komen".

Achter de schermen

Syrië, Oekraïne, Ebola, IS – het zijn niet de leukste onderwerpen die voorbij komen. “Af en toe zijn de beelden inderdaad erg heftig. Natuurlijk ben ik niet harteloos en raken sommige berichten mij ook, maar het is wel mijn beroep.

Ik weet dat ik op dat moment mijn emotie niet mag laten zien. Gelukkig gaan de beelden bij het Journaal niet direct op zender, waardoor ik het wel eerder kan bekijken. Ik probeer dat zoveel mogelijk te doen.

Als je iets al een keertje hebt gezien, maakt dat het net iets minder heftig.” “Mensen denken vaak dat ik een half uurtje voor de uitzending binnenloop en dan even mijn ding voor de camera doe. Er komt veel meer bij kijken.

Ik schrijf mijn teksten zelf en volg al het nieuws op de voet. Op de redactie houden we alle regio’s in de gaten; dus ik check ook of er nieuws is uit Boxmeer.”

Stax-app

Nieuws uit Boxmeer krijgt ze ook door via de Stax-app. De groep waarin berichten met haar ouders en zus – die in Barcelona woont – worden gedeeld. “Ik spreek ze dagelijks. Net als mijn vriendinnen, die ik al sinds mijn schooltijd ken.

Ik app en bel ontzettend vaak met ze. Ik vind het namelijk heel belangrijk om alles wat je meemaakt met elkaar te delen. Zeker nu het bij mij allemaal zo snel gaat. Het is fijn om dan mensen om je heen te hebben met wie je dit kan bespreken.” Stax springt regelmatig in de auto om af te spreken in Boxmeer.

“Ik vind het altijd weer fijn om richting het Zuiden te rijden. Ik heb het hier tijdens mijn jeugd altijd enorm naar mijn zin gehad. Als puber ging ik altijd stappen in Shooters. Of met vriendinnen kletsen bij De Bock. Nu ga ik met mijn ouders wandelen langs de Maas of in het Bresbos. Toch wilde ik altijd al naar de grote stad; meer naar de drukte.

Nu woon ik in centrum Amsterdam. Als ik de deur uitstap heb ik kroegen om me heen, het park, de Albert Cuyp; dat vind ik heel fijn. Al kan het best zijn dat ik daar in de toekomst heel anders over denk.”

Regio-ambassadeur

Er zijn ook tradities waar Dionne Stax voor terug komt. Zo heeft ze dit jaar voor de zesde keer de Nijmeegse Vierdaagse volbracht. “Ik ben begonnen, omdat mijn oom ‘m liep en ik zoiets had van ‘ik kom uit de buurt dus moet ik ‘m ook lopen.”

Inmiddels is de groep uitgebreid met andere familieleden en vrienden. Het is altijd zo gezellig. Het eerste jaar had ik nog wel goed getraind, maar inmiddels loop ik ‘m ieder jaar weer op karakter.”

Kleding keuze
 

Ze is ook een ware ambassadeur voor de regio.
 
Zo heeft ze al een jurkje van de Boxmeerse ontwerpster Carola van Benthum gedragen tijdens de presentatie van het Journaal.

En ze tipt de natuur. “Wielrenners adviseer ik altijd om deze kant op te komen. De mountainbikers kunnen zich vervolgens uitleven in de bossen richting Nijmegen.”

Metworst

Maar het meest enthousiast is Dionne Stax over de Metworst. “Daar wil ik mijn vrienden uit Amsterdam echt mee naar toe nemen. Ik ben altijd een enorme carnavaller geweest.

Maar de laatste jaren was ik er niet, omdat ik moest werken. Als ik dan de beelden op tv voorbij zie komen, vind ik het jammer dat ik er niet bij sta. Daar moet aankomend jaar maar eens verandering in komen.”


Tekst: Patricia de Ryck
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten