vrijdag 5 augustus 2016

Interview met NOS journaal presentatrice Dionne Stax: 'Ik kan nog steeds wel om mijn blooper lachen'


Interview met NOS journaal presentatrice Dionne Stax: 'Ik kan nog steeds wel om mijn blooper lachen'

Het o zo serieuze NOS Journaal viert éven feest. Het nieuwsprogramma bestaat precies zestig jaar.

Nieuwslezeres Dionne Stax, 'slechts' acht jaar werkzaam bij de NOS, presenteert een van de jubileumprogramma's.


Op 5 januari 1956, om acht uur 's avonds, klonk voor het eerst de tune van het journaal.

Het NTS journaal, zoals het toen nog heette, bracht elke dag het laatste nieuws.

Bekijk 'm hieronder terug. Dit doet het NOS Journaal nu nog steeds, elke dag weer.

'Ik keek als kind vroeger al naar het Jeugdjournaal', vertelt Dionne aan 7Days.

'Ik was gewoon heel geïnteresseerd in nieuws. Later keek ik met mijn ouders mee naar het journaal van acht uur.'

Na haar studie Communicatiewetenschap besloot ze stage te lopen bij de NOS.
 
'Ik mocht aan de slag bij NOS Headlines, wat nu NOS op 3 is. Ik verdiende niks, maar leerde heel veel.'

Terugblik met oud-presentatoren

Sinds een paar jaar is Dionne Stax een van de vaste gezichten van het NOS Journaal.
 
De afgelopen zestig jaar hebben heel wat mensen achter de nieuwsdesk gezeten.

In Villa NOStalgia blikt blondine Dionne samen met een aantal oud-presentatoren, onder wie Sacha de Boer en Philip Freriks, terug op zestig jaar journaal.

'Ik ben zelf pas dertig, dus het journaal is twee keer zo oud als ik ben. Ik mag een paar nieuwsanchors van vroeger interviewen: wat is hun bijgebleven, hoe bereidden zij zich voor op het journaal en wat was hun grootste blooper?'

Blooper
In de paar jaar dat Dionne zelf het journaal presenteert, is één blooper van zichzelf haar erg bijgebleven. 'Dat is het filmpje waarin ik opeens heel erg schrik, na afloop van een video. Het is onwijs veel herhaald. Ik kan er nog steeds wel om lachen.'

Charlie Hebdo

Zestig jaar journaal heeft veel nieuws voortgebracht. 'Als kijker vond ik de aanslagen van 9/11 heel heftig om te zien', vertelt Dionne.

'Ik moest die middag leren voor een proefwerk economie. Daar is niks van gekomen.'

Als nieuwslezeres had ze dienst toen het nieuws over Charlie Hebdo kwam, dit jaar. 'Ik presenteerde de dagjournaals.
 
Het was vreselijk dat zoiets gebeurt, maar voor mij wel heel spannend: hoe doe je dat, urenlang achter elkaar live op zender zijn? Dat ging achteraf heel goed.', aldus Dionne Stax.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten